Sundhedsfremme i dagtilbud
De første leveår har afgørende betydning for udviklingen af børns livsduelighed. Derfor spiller sundhedspædagogik i dagtilbud en central rolle i arbejdet med at mindske ulighed i sundhed.
På UC SYD arbejder vi for at koble sundhedsfremmende indsatser på dagtilbudsområdet til dagstilbuddets opgave med at drage omsorg for alle børns trivsel, dannelse, læring og udvikling.
Det betyder blandt andet, at sundhedsfremmende indsatser skal bidrage til et pædagogiske miljø, hvor legen er grundlæggende, og hvor pædagogisk personale inddrager børnenes perspektiver i både tilrettelagte og spontane aktiviteter.
På UC SYD tager vi udgangspunkt i en bred, positiv og holistiske forståelse af sundhed. Vi forstår børns fysiske, sociale og mentale sundhedstilstande som tæt forbundne og under indflydelse af de miljøer og fællesskaber, som børnene fungerer i.
Vi er med til at fremme det gode sunde børneliv gennem undervisning af pædagogiske personale, udviklingsarbejde, eksperimenterende projekter og forskning. I det arbejde har vi de sidste år haft særlig fokus på bevægelse som sundhedsfremme.
UC SYDs ekspert
Vil du vide mere om sundhedsfremme i dagtilbud, er du velkommen til at kontakte vores ekspert.
Til dig, der arbejder med sundhedsfremme i dagtilbud
Fra forskningen ved vi, at institutioners bevægelseskultur og det pædagogiske arbejde har betydning i forhold til at fremme små børns glæde ved bevægelse. Små børn tænker med kroppen og har brug for et læringsmiljø med mulighed for at danne mange forskellige erfaringer gennem sansning og bevægelse.
Gode bevægelseskompetencer og glæden ved at være fysisk aktiv har betydning for opbygning af børns sundhedshandlekompetence og deres muligheder for at deltage og udtrykke sig i leg med andre børn. Den viden, som børn opnår ved at sanse og bevæge sig i verden, er tilmed det fundament, som de senere bygger videre på i grundskolen og resten af livet.
Et pædagogisk fokus på udviklingen af børns bevægelsesfærdigheder og deres glæde ved at bevæge sig er derfor særligt betydningsfuldt i relation til børn i dagtilbud.
Vi samarbejder med kommuner om at udvikle god bevægelsespædagogik i dagtilbud gennem
- skræddersyet uddannelsesforløb
- rådgivningsforløb
- pædagogiske diplomforløb
- forskningsarbejde
- udviklingsprojekter.
Brug for et udviklingsbesøg?
Har du brug for viden og konkrete erfaringer til en sundhedsfremmede indsats i jeres daginstitution, så kommer vi gerne på besøg til en uforpligtende snak om jeres udfordringer og muligheder. Kontakt Anja Anderskouv
Det siger forskningen om videnstemaet
En af de mest betydningsfulde sundhedsfremmende gaver, vi kan give børn, er viden og positive handleerfaringer med, hvad der har betydning for at have det godt. Sundhedspædagogik er mulighedstænkning og har målgruppens egen medbestemmelse, deltagelse og handling i centrum.
Derfor skal sundhedspædagogikken tage sit udgangspunkt et sted, der giver mening for målgruppen (Jensen og Johnsen, 2010, p. 14). Målgruppen i relation til dagtilbudsområdet omfatter bl.a. dagplejere og pædagogisk personale og ikke mindst børnene og deres forældre.
En dansk ph.d.-afhandling beskriver det at trives eller have det godt i børnehaven, som en subjektiv positiv oplevelse af væren, virkelyst og motivation for deltagelse, som i særlig grad kan knyttes til børns oplevelser i leg (Boye Koch, 2013).
Der kan også drages paralleller mellem en positiv tilstand af at være legende og begreberne velvære og livskvalitet, som er indeholdt i WHO´s sundhedsbegreb (WHO, 1948; Sønnichsen et al., 2013).
Pædagogikkens betydning for børns aktive leg
Ifølge dansk idrætsforskning deltager førskole børn med størst entusiasme i tilrettelagte fysiske aktiviteter, når de får mulighed for selv at udforske og afprøve egne bevægelser, og når de inddrages i dialog (Herskind og Lysemose, 2015).
Der er størst sandsynlighed for, at børn fortsætter med at være fysisk aktive i deres selvvalgte lege efter en fælles pædagogisk tilrettelagt aktivitet, når pædagoger organiserer aktiviteten sådan, at børn kan deltage med forskellige grader af kompleksitet, og når pædagoger instruerer verbalt og kropsligt. (Værum Sørensen, 2013)
Samspil og relationer faciliteret af pædagogen
Desuden har meningsfulde samspil og relationer, der er faciliteret af pædagogen, betydning for relationer mellem børn, der ikke af sig selv ville tage initiativ til at indgå i samspil med hinanden (Værum Sørensen, 2013).
Ifølge Sundhedsstyrelsen må sundhedsfremmende bevægelsespædagogik give børn mulighed for selv at fortolke og udforske egne bevægelsesmuligheder (Sundhedsstyrelsen, 2016, p. 57).
Forskning i læringsmiljøets betydning for børns sproglige og følelsesmæssige sociale udvikling fremhæver betydningen af anerkendende voksne, der kan udnytte både planlagte og spontane læringssituationer til at udfordre det enkelte barn (Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, 2016).
Øjeblikkets mulige bevægelseslæringsrum
Norsk forskning i børns glæde ved bevægelse i uderummet fremhæver pædagogens evne til at få øje på øjeblikkets mulige bevægelseslæringsrum og fastholde disse læringsrum gennem nærvær og kropslig respons. Den evne har særlig betydning for de børn, som ikke af sig selv udviser glæde og initiativ til bevægelse (Bjorgen og Svendsen, 2015).
Børnehavens fysiske, psykiske og sociale miljø er sammen med dagligdagens aktiviteter og rutiner en del af de levevilkår og livsstilsrutiner, som har indflydelse på børns sundhed. Når pædagoger sætter regler for, hvordan børn må bevæge sig, og når de anerkender eller ikke anerkender børns bevægelsesinitiativer, må børnene underlægge sig denne sociale ramme lige så vel som de må underlægge sig en fysisk ramme (Herskind, 2007; Moser og Mortensen, 2009 ).
Mere viden om pædagogik, der inspirerer til fysisk leg
Det er ikke naturgivent, at børn leger sig til oplevelsen af socialt, mentalt og socialt velbefindende. Derfor har vi hos UC SYD særlig interesse i, hvordan de børn, som står uden for fysisk præget leg, kan blive hjulpet ind i den form for leg gennem pædagogik.
Sagt på en anden måde – vi er optaget af, hvordan man bedst pædagogisk understøtter, rammesætter, inspirerer og guider børn til aktive leg. Noget ved vi allerede, andet er vi ved at undersøge og rigtig meget ved vi ikke - endnu.
Relateret viden
Legens magi: om det professionelle arbejde med at forstå, inspirere, understøtte og rammesætte 1-6-årige børns leg. Sønnichsen, L. H. (red.) & Jørgensen, H. H. (red.) (2019) Kbh.: Akademisk Forlag.
Børns forskellige roller i skolen og det at være og kunne. Sønnichsen, L.H. (2017) i: Schulz, A. og von Seelen, J. (red.): En skole i bevægelse. Læring, trivsel og sundhed. Akademisk Forlag, s. 81-96
Det pædagogiske arbejde med børns bevægelse i daginstitutionens uderum. Sønnichsen, L.H. (2017) i: Barn - forskning om barn og barndom i Norden, nr. 1/2017: 41-54
Børn og unges kropslige læring, udvikling og deltagelse i bevægelsesaktiviteter. Sønnichsen, L.H. (2015) i: Sørensen, M. (red.): Skole- og fritidspædagogik. Akademisk Forlag
Bevægelsesglæde i småbørnsgrupper Sønnichsen, L.H., Rasmussen, M.K. & Etzerodt, T. (2016)mar. 2016 I : VERA. 74, 6 s.
Kontakt
Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.