Gå til hovedindhold

Facilitering og organisering af mangfoldige fritidspædagogiske processer og aktiviteter (6-18 år)

Vil du være bedre til at facilitere og organisere processer og aktiviteter i din fritidspædagogiske praksis?

  • Få viden om, hvordan æstetiske, legende og kreative udtryksformer kan kvalificere din praksis for netop din målgruppe af børn og unge?

På dette modul arbejders der blandt andet med fritidspædagogiske processer og aktiviteter som greb til deltagelsesmuligheder og hvordan du kan åbne det fritidspædagogiske mod omverdenen. Du får indsigt i valg og etiske dilemmaer i den fritidspædagogiske praksis, samt hvordan fritidspædagogiske kernebegreber kan anvendes i forbindelse med processer og aktiviteter.

Når du har gennemført modulet, kan du bruge din nye viden til at argumentere for, planlægge og facilitere mangfoldige fritidspædagogiske processer og aktiviteter.

Du får indsigt i at

  • Reflektere over og påtage dig ansvar for at arbejde med inddragelse af børnenes og de unges perspektiver i de processer og aktiviteter, som tilrettelægges i din praksis
  • Forstå, hvad forskellige æstetiske, legende og kreative udtryksformer kan bidrage med til praksis
  • Arbejde fritidspædagogisk intentionelt med processer og aktiviteter som veje til at give børn og unge adgang til mangfoldige fællesskaber og relationer
Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er relevant for dig, der er pædagog inden for 6-18-års området i fritidspædagogiske rammer som fx SFO, fritidsklub, ungdomsklub eller ungdomsskole.

Samt for dig, der har andre former for særlige opgaver og ansvar ift. arbejdet med børn og unge i fritidspædagogiske rammer. Du kan fx være boligsocial medarbejder, præst eller bibliotekar.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står i Studieordningen

Læringsmål:

Den studerende

Viden:

· har indsigt i æstetiske, legende og kreative udtryksformer som dannelses-, lærings- og udvik-lingsprocesser, og som centrale for

· læring.

· kan reflektere over fritidspædagogiske processer og aktiviteter som greb til deltagelsesmulighe-der og udvikling af relationer mellem børnene/de unge, mellem børn/unge og pædagogisk per-sonale, samt forældre og pædagogisk personale.

Færdigheder:

· kan arbejde vidensinformeret og systematisk med dokumentation med henblik på at udvikle og sikre høj kvalitet i de fritidspædagogiske processer og aktiviteter

· kan begrunde, rammesætte, lede og evaluere fritidspædagogiske processer og aktiviteter ud fra egen praksis og med inddragelse af børnenes og de unges perspektiver.

· kan anvende fritidspædagogiske kernebegreber i forbindelse med fritidspædagogiske processer og aktiviteter.

Kompetencer:

· kan håndtere valg og etiske fritidspædagogiske dilemmaer, fx mellem fri tid og børn og unges selv- og medbestemmelse og struktureret, organiseret og planlagt pædagogisk praksis.

· åbne det fritidspædagogiske mod omverdenen og bygge bro mellem børn og unge, forældre, ci-vilsamfund, foreninger og institutioner.

Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet?

På modulet bliver du bedømt ved en intern prøve.

Tilmeld dig her

Facilitering og organisering af mangfoldige fritidspædagogiske processer og aktiviteter (6-18 år)

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information

Modulet udbydes ikke i øjeblikket. Kontakt eventuelt den uddannelsesansvarlige.