Gå til hovedindhold

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Praktiklærer i grundskolen. Vejledning og didaktik

På dette modul, vejledning og didaktik, arbejder du med vejledning og facilitering af voksnes læreprocesser i forhold til at udvikle de lærerstuderendes kompetencer, samt hvordan du vejleder de studerende i integreret praktik med fokus på undervisning i skolens fag.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Integreret praktik, professionsidentitet, lærerrollens dimensioner og de opgaver, der knytter sig til rollen som meduddanner
  • vejledning og facilitering af voksnes læreprocesser, samt hvordan de kan vejlede lærerstuderende i forhold til undervisning i skolens fag
  • samarbejde med lærerstuderende og læreruddannere om planlægning, gennemførsel og evaluering af undervisning og praktik
  • at kunne vejlede og bedømme lærerstuderende i praktik med fokus på den lærerstuderendes undervisningskompetence
  • at kunne anvende fagbegreber og metoder til at rammesætte refleksive og læreprocesser om pædagogisk og didaktisk udvikling i undervisningsfagene
Hvem henvender modulet sig til?

Lærere som skal have lærerstuderende i praktik

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet læreruddannelsen.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål

Den studerende

  • have viden om professionel dømmekraft og indsigt i vidensformer i relation til egen professionsudøvelse
  • have viden om voksnes læreprocesser og vejledning af lærerstuderende
  • have indsigt i skolens uddannelseskultur, herunder skolen som uddannelsesorganisation i samspil med professionshøjskolen
  • have viden om lærerfaglighed i relation til samspillet mellem undervisningsfag og lærerens grundfaglighed.
  • kunne reflektere over professionsidentitet i samarbejdet med lærerstuderende og undervisere fra professionshøjskolen
  • kunne understøtte de lærerstuderendes refleksioner over pædagogiske og didaktiske problemstillinger samt deres indbyrdes samarbejde i praktikgruppen
  • kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i samarbejde med de lærerstuderende og undervisere fra professionshøjskolen
  • kunne understøtte de lærerstuderende i at identificere og analysere elevers deltagelse i og udbytte af undervisning.

Tilmeld dig her

Praktiklærer i grundskolen. Vejledning og didaktik

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information