Gå til hovedindhold

Efter- og videreuddannelse

Diplom- og akademiuddannelser, fagmoduler, kurser og temadage

Fritidspædagogik og fælles fritidspædagogisk praksis (6-18 år)

Fritidspædagogik og fælles fritidspædagogisk praksis (6-18 år)

Lær at arbejde med udvikling af mangfoldige fritidspædagogiske miljøer.

  • Vær med til at forme fritidspædagogikken i din klub eller institution med viden om børn og unges livsmuligheder i relation til det fritidspædagogiske arbejde.

Vil du stå fagligt stærkt som fritidspædagog? På dette modul får du viden om fritidspædagogikkens historie og lovgivningsmæssige rammer for derigennem at forstå fritidspædagogikken i en samfundsmæssig kontekst. Der arbejdes blandt andet med fritidspædagogiske fællesskaber, børne- og ungeperspektiver og deres selv og medbestemmelse.

Når du har gennemført modulet, kan du bruge din nye viden om fritidspædagogikkens særlige rammer og muligheder til at begrunde og kvalificere dit fritidspædagogiske arbejde.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Hvad skal nutidens fritidspædagogik kunne ud bl.a. fra en nuanceret forståelse for børns og unges livs- og udviklingsmuligheder, trivsel og fysiske og psykiske udvikling
  • At kunne reflektere over og påtage dig ansvar for at arbejde med at inddrage børnenes og de unges perspektiver i dit arbejde
  • Gennem relationsarbejde indgå i, facilitere og udvikle mangfoldige fritidspædagogiske miljøer og fællesskaber
  • Håndtere valg og etiske dilemmaer tilknyttet den komplekse fritidspædagogiske praksis
Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er relevant for dig, der er pædagog inden for 6-18-års området i fritidspædagogiske rammer som fx SFO, fritidsklub, ungdomsklub eller ungdomsskole.

Samt for dig, der har andre former for særlige opgaver og ansvar ift. arbejdet med børn og unge i fritidspædagogiske rammer. Du kan fx være boligsocial medarbejder, præst eller bibliotekar.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål:

Den studerende

Viden:

· Har indsigt i fritidspædagogikkens historie, lovgivningsmæssige rammer og nutidens fritidspæ-dagogiske faglighed og derigennem forstår fritidspædagogikken i en samfundsmæssig kontekst.

· Har viden om børns og unges livs- og udviklingsmuligheder, trivsel og fysiske og psykiske ud-vikling.

Færdigheder:

· Kan udforske, udvikle, analysere og evaluere mangfoldige fritidspædagogiske miljøer, der sigter mod udvikling af børn og unges livsduelighed.

· Kan håndtere valg og etiske dilemmaer knyttet til den komplekse fritidspædagogiske praksis.

Kompetencer:

· Kan reflektere over og påtage sig ansvar for fritidspædagogisk arbejde med børne- og unge-per-spektiver, selv- og medbestemmelse.

· Kan gennem relationsarbejde indgå i, facilitere og udvikle fritidspædagogiske fællesskaber.

Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet?

På modulet bliver du bedømt ved en ekstern prøve.

Tilmeld dig her

Fritidspædagogik og fælles fritidspædagogisk praksis (6-18 år)

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information

Modulet udbydes ikke i øjeblikket. Kontakt eventuelt den uddannelsesansvarlige.