Gå til hovedindhold

Materialevalg september 2024

Materialevalg september 2024

Her er en oversigt over de læremidler vi har valgt at indkøbe. Når et materiale er klar til booking, kan du låne det i mitCFU, hvis din skole hører til vores dækningsområde.

OBS: Materialerne bliver løbende klar til udlån.

Vær blandt de første som får besked når materialet kan bookes i mitCFU.

Vi sender dig en kort infomail når et materiale til dit fag frigives til booking. 

 

DANSK

Vilde eventyr (0.- 2. klasse)

En række eventyrlige historier som skaber læring og bevægelse i undervisningen hos de yngste.

Læsekasse Julebøger til frilæsning - indskoling (0.-2. klasse)

I denne kasse er der en forskellige titler til hyggelig frilæsning som optakt til julen. Titlernes sværhedsgrader er mellem lix 5 - 10/let tal 10 - 17, så der er mulighed for differentieret læsning . Der er 4 af hver titel, så de kan læses både som makker, gruppelæsning eller stationslæsning, ud over individuel læsning.Vitello 24 julehistorier kan læses som højtlæsning på klassen i løbet af december måned.

Læsekasse - julebøger til frilæsning - mellemtrin (3.-5. klasse)

I denne kasse er der en forskellige titler til hyggelig frilæsning som optakt til julen. Titlerne er med varierende sværhedsgrader, så der er mulighed for differentieret læsning. De 7 forskellige titler, giver også en variation i hovedpersoner og tema, som gør at alle kan finde en interessant bog at læse. Der er 4 af hver titel, så de kan læses både som makker, gruppelæsning eller stationslæsning, ud over individuel læsning.Natekspressen kan læses som højtlæsning på klassen i løbet af december måned.

Kurt er vist ikke helt død (3.- 5. klasse)

Denne graphic novel skildrer gennem skønne og humoristiske tegninger, hvor svært det kan være at snakke om døden. Kurt er Deas hamster. Kurt er blevet fladmast efter en cykelulykke og har været helt stille siden.Kurt gider ingenting. Den gider hverken glippe med øjnene eller vinke med poten.På kirkegården møder Dea og Svend en lidt underlig mand, som også hedder Kurt.Han ser lidt død ud i det, men til gengæld kan han fortælle masser af historier om alle de døde dyrs spændende liv og død. Men hvorfor fortæller han egentlig det? Der er jo ikke noget i vejen med Deas Kurt, eller er der?

Jagten på nazisternes guld (7.- 9. klasse)

15-årige Anton føler sig overbevist om, at han kan kender sin families historie. Antons oldefar var frihedskæmper og flygtede fra nazisterne. Det er han blevet fortalt om mange gange. Men under et ophold i Argentina drages han pludselig i tvivl, da en ubehagelig, nazirelateret familie viser lidt for meget interesse for ham. Meget begynder at tyde på, at Antons oldefar slet ikke flygtede fra nazisterne. Sammen med et par nye venner, det argentinske søskendepar, Miguel og Guada, forsøger Anton at komme på sporet af den virkelige historie. En historie der hurtigt bliver til et livsfarligt eventyr, hvor de tre går på jagt efter både sandhed og guld.

Bedst før (7.-9. klasse)

Bedst før beskriver Kaspers kamp med kræftsygdommen i en fin balance mellem alvor og humor. Den er velfortalt i et let læseligt sprog.Kasper vælger sammen med Birk en alternativ form for håndtering af sygdommen og den dødsdom der følger med. Det udløser nogle sjove episoder, samtidig med at Kasper får det dårligere. Samtidigt behandler Kasper sine tanker og følelser i sin dagbog. Danskfaglig lægger bogen op til at arbejde med Kaspers sammensatte personlighed, men også med Birks person som modsætning til Kasper, det er også oplagt at kigge på dagbogsgenren, fortælleren i bogen og bogens komposition.Der er forskellige temaer og spørgsmål, som kan lægge op til fortolkning og debat på klassen. Det kan f.eks. være venskaber, identitet/roller i klassen, familie, sygdom, død og hvordan man håndterer det, hvordan lever man livet? eller er det rigtigt af Kasper at fortie sygdommen?Bogen kan derfor også indgå som hovedværk i forskellige fordybelsesområder.

Læsekasse - kortromaner til udskolingen(7.-9. klasse)

Mellem_Rum og Læsbar er en række letlæselige bøger med en lix på omkring 15. Bøgerne kan derfor både læses af de læseudfordrede elever, men kan læse af resten af klassen. Kortromanerne er blevet til på baggrund af samtaler med unge om, hvilke historier og tematikker de ønsker at læse om.I Læsbar serien har de unge også læst med på sidelinjen og er kommet med feedback til forfatteren.Bøgerne kan læses forholdsvis hurtig og danne baggrund for litteraturarbejde og diskussioner på klassen. Bøgerne har forskellige temaer som alle giver et perspektiv på livet som ung. De kan også læse som frilæsning og læsetræning i makkerpar eller grupper.

MATEMATIK

Sandsynlighedskassen - spil og lær matematik (1.-9. klasse)

Sandsynlighedskassen består af forskellige konkrete materialer, som er velegnede i arbejdet med sandsynlighed i matematikundervisningen både i indskolingen, på mellemtrinnet og i udskolingen.

Tidlig algebra (1.-6. klasse)

Materialet ”Tidlig algebra” er sammensat af forskellige konkrete materialer, som har til formål at introducere algebra i matematikundervisning og understøtte elevernes algebraiske tænkning allerede i indskoling.

ENGELSK

The Don't Panic Gang (3.-4. klasse)

Der lurer noget SKRÆMMENDE på badeværelset. Det er STORT, og det er HÅRET, men ... ”Don't Panic Banden” er klar til at hjælpe. Sumokat, Ninja Bird og King-Fu Worm vil være med dig lynhurtigt (det er hurtigere end hurtigt! ) – redder dig, redder mig, redder VERDEN! Et sumo-trampende, ninja-popping, kung-fu-springende, actioneventyr med tre usandsynlige superhelte og en overraskende slutning.

The President of the Jungle (5.-7. klasse)

Dyrene i junglen er godt trætte af deres konge, løven. Så de beslutter sig for at afholde valg. Der bliver fremstillet valgmateriale, plakater, opslag på sociale medier, valgtaler, slogans, tv-udsendelser mm. Løven stiller op igen, men bliver diskvalificeret for bestikkelse. Til sidst kommer valgdagen med den hemmelige afstemning. Men hvem der vinder valget skal ikke afsløres her.

Pete the Cat Saves Christmas (1.-3. klasse + specialundervisning)

Det er jul, men julemanden er syg, og hvem skal så levere gaverne! Pete the Cat kan hjælpe, for selv om han er lille, vil han gøre alt for at redde julen.

How the Grinch Stole Christmas (4.-7. klasse)

Billedbogen en juleklassiker af Theodor "Dr. Seuss" Geisel skrevet på rim med illustrationer af forfatteren. Grinch, et surt, ensomt væsen, der forsøger at forpurre The Whos juleplaner ved at stjæle julegaver og dekorationer fra alle hjem i den nærliggende by Whoville juleaften. På mirakuløst vis indser Grinchen, at julen ikke kun handler om penge og gaver.

Snowmen at Night (2.-4. klasse)

Har du nogensinde bygget en snemand og opdaget dagen efter, at hans grin er blevet lidt skævt, eller hans trægrene har bevæget sig? Og du har undret dig over, hvad mon snemænd laver om natten? Denne dejlige vinterfortælling afslører mange morsomme detaljer om snemændenes hemmelige liv, og hvor de går hen om natten.

Christmas Storytelling - the Newbies (1.-5. klasse)

Højtlæsning og storytelling spiller en stor rolle i den engelske juletradition. Som i de engelske skoler kan du bruge julehistorier som en ramme sin undervisning enten i enkelt time - i en kortere eller længere periode.Udvalgte bøger findes i kassen i 15 eks., så eleverne efter den fælles læsning selv kan læse bogen med en makker.Til disse bøger findes padlets med ordkort og enkle opgaver m.m.

Christmas Storytelling - the Classics (2.-6. klasse)

Højtlæsning og storytelling spiller en stor rolle i den engelske juletradition. Som i de engelske skoler kan du bruge julehistorier som en ramme sin undervisning enten i enkelt time, en kortere eller længere periode.Udvalgte bøger findes i kassen i 15 eks., så eleverne efter den fælles læsning selv kan læse bogen med en makker. Til disse bøger findes padlets med ordkort og enkle opgaver m.m.

My First Christmas Books/Reading Box (2.-4./5. klasse)

Her er læsekassen til de yngste, som hovedsageligt består af readers, med bøger til piger og drenge. Kassen er niveaudelt, så den passer til den virkelighed, der findes i engelskundervisningen. Bøgerne har ingen engelske gloser, men de fleste kan findes som read alouds på YouTube - der findes et udvalg nederst på posten.Materialet egner sig til individuel frilæsning og makkerlæsning samt læsebånd ved juletid. Der er to af hver bog i kassen.

TYSK

Wer ist das? (5.-10. klasse)

"Wer ist das?" er et kortspil, som kan anvendes i tyskundervisningens 5. 10. klasse , men som også kan bruges i DSA eller andre sprogfag. Formålet med dette sjove og kommunikative kortspil er at gætte en hemmelig person ved at stille spørgsmål til personens udseende. Eleverne lærer derigennem et nyt ordforrådet inden for det semantiske felt »krop/ansigt« og øver sig i at formulere spørgsmål. Spillet er velegnet til partner- eller gruppearbejde og understøtter en kommunikativ og motiverende sprogundervisning.

Das Dings - Spielend Deutsch lernen (6.-10. klasse)

"DAS DINGS: Spielend Deutsch lernen" er et kommunikativt gættespil for tyskundervisningen i 6. til 10. klasse. Formålet med kortspillet er, at eleverne lærer at omskrive ting på tysk. Kendte udtryk fra det grundlæggende ordforråd bliver gentaget, øvet og dermed konsolideret. Andre, endnu ukendte ord kan læres ud fra konteksten og føjes til det eksisterende ordforråd. Dette resulterer i en legende udvidelse af det tyske ordforråd. Derudover øves læsning og udtalelsen af tyske ord, og der opfordres til at lytte efter betydning.

Das Dings: Weiter spielend Deutsch lernen (7.-10. klasse)

"DAS DINGS: Weiter spielend Deutsch lernen", som er fortsættelsen af "das Dings - Spielend Deutsch lernen", er et kommunikativt gættespil for tyskundervisningen i 7. til 10. klasse. Formålet med kortspillet er, at eleverne lærer at omskrive ting på tysk. Kendte udtryk fra det grundlæggende ordforråd bliver gentaget, øvet og dermed konsolideret. Andre, endnu ukendte ord kan læres ud fra konteksten og føjes til det eksisterende ordforråd. Dette resulterer i en legende udvidelse af det tyske ordforråd. Derudover øves læsning og udtalelsen af tyske ord, og der opfordres til at lytte efter betydning.

Der Wortschatz (7.-10. klasse)

Eleverne skal på opdagelse i, hvordan ord kan få verden til at blomstre, og hvordan man kan lege med ord.Det medfølgende didaktiske idemateriale er omfattende, og du vil sikkert vælge ud.

Historie / Samfundsfag

NATO (6.-9. klasse)

Didaktiseret læremiddel, som kan anvendes både i historie og samfundsfag.

  • I historie er det kompetenceområdet kronologi og sammenhæng, som er i centrum, særligt færdigheds- og vidensmålsområderne Kronologi, brud og kontinuitet og Det lokale, regionale og globale er centrale.
  • I samfundsfag ligger fokusset op på kompetenceområdet Politik med særligt henblik på færdigheds- og vidensmålområdet Demokrati, men også i forhold til International politik.

Læremidlet er oplagt at anvende til at få større forståelse for hvorfor trusselsbilledet i dansk udenrigspolitik er under forandring samt hvad det vil sige at være en del af en mellemstatsligt forsvarsalliance. Bogen kan anvendes som reference til arbejdet med emnet, eller som introduktion, både i forbindelse med gruppearbejde eller individuelt elevarbejde.

USA's valgsystem (9.-10. klasse)

USAs valgsystem er meget anderledes end det danske. Se fælles den korte dokumentar 'explainer' og lån bogen "USA valgsystem" i klassesæt, hvor eleverne kan fordybe sig i emnet. Lad dem evt. formidle for hinanden gennem en selvvalgt produktion med et program fra SkoleTube.