Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

UC SYD Forskning

Forskning i velfærdssamfundets vilkår og muligheder

Forskningsprogrammet for skole og undervisning

Vi skaber ny viden og kommer med innovative løsninger til problemstillinger på skole- og undervisningsområdet.

01

Om forskningsprogrammet

Forskningsprogrammet skaber viden inden for praksisfelterne skole og undervisning i bred forstand. Vi beskæftiger os primært med undervisning i grundskolen og på læreruddannelse, men også med andre skole- og undervisningsformer.

Vi beskæftiger os med didaktik og undervisning, som finder sted i flere forskellige sammenhænge såsom i professionsuddannelser, erhvervsuddannelser, uformelle læringsmiljøer, frivillige organisationer og netværk på tværs af skolen og dens omverden.  

Med Forskningsprogram for skole og undervisning skaber UC SYD ny viden og kommer med innovative løsninger på centrale problemstillinger i skoler og i alle sammenhænge, hvor der undervises.

De gennemgående temaer i programmet er: 

  • Læreruddannelsesdidaktik og læreruddannelse generelt
  • Udvikling af fagdidaktisk viden inden for blandt andet sprogfagene, naturfagene og kulturfagene
  • Udvikling af almendidaktisk og specialpædagogisk viden om problemstillinger i skolen blandt andet i form af børn og unges deltagelsesmuligheder, inklusion og eksklusion
  • Brug af teknologi og læremidler
  • Viden om lære- og dannelsesprocesser
  • Skolens rammer og betingelserne for den pædagogiske praksis, hvilket blandt andet omfatter forskning i skoleledelse, pædagogisk ledelse, vejledning, relationen mellem skole og hjem, overgang fra skole til anden uddannelse, teamsamarbejde, skoleudvikling og bæredygtighed 

Samarbejde om praksisnær forskning

Forskningsprogrammet er drevet af at skabe viden for en række aktører på skole- og undervisningsområdet i et tæt samarbejde med aktørerne selv. Det gælder skoler, kommuner, regioner, andre forskningsmiljøer på professionshøjskoler og universiteter samt internationale samarbejdspartnere.

Der er tale om anvendt forskning, som både er professionsrettet og praksisnær. Vi arbejder med forskellige metoder, som fx kan tage form som eksplorativ forskning, følgeforskning, deltagerorienteret interventions- eller designforskning. 

Didaktisk og skolepædagogisk ekspertise og engagement

Forskningsprogrammet engagerer sig i højaktuelle problemstillinger på skole- og undervisningsområdet og balancerer mellem en forskningsmæssig bredde og dybde.

Forskningsprogrammet samler ekspertise på forskellige delområder inden for det skolepædagogiske og didaktiske felt og bidrager med viden om planlægning, gennemførelse, evaluering og udvikling af undervisning. 

02

Ph.d.-projekter

Kontroversielle aspekter i historieundervisningen i 7.-9.klassetrin

Denne ph.d.-afhandling undersøger, hvordan kontroversielle aspekter indgår i historieundervisningen som narrativer og brudstykker af narrativer, der produceres i spændingsfeltet mellem læremidler, den relationelle undervisningskontekst og den meningsskabelse mellem nutid og fortid, der etableres kollaborativt i klasserummet. Narrativ repræsentation og produktion i et sociokulturelt perspektiv informerer og styrer den teoretiske ramme for undersøgelsen. Kontroversielle aspekter i historien som sociokulturel praksis rejser spørgsmål om hvorfor, hvornår og af hvem en historisk begivenhed, person, handling eller et fænomen er eller blev betragtet som værende kontroversielt.

Afhandlingen bygger på et etnografisk inspireret klasserumsstudie af 3 lærere og 5 klasser i grundskolens overbygning i Syddanmark. Det overordnede formål med klasserumsstudierne er at undersøge, hvad der fortælles om det kontroversielle lærer og elever imellem, og hvordan dette kan være med til at forklare og forstå kontroversielle narrativers funktion i historieundervisningen.

Projektmedarbejder

Hildegunn Johannesen

Kulturakademi: Dansk-tyske elevmøder på museer i grænseregionen

Kulturakademi har til formål at undersøge mødet mellem danske og tyske skoleelever, der deltager sammen i undervisningsforløb på museer, hvor de skal samarbejde om et fagligt emne uden at kende hinanden på forhånd. Projektet befinder sig således i krydsfeltet mellem sociologi, interkulturel pædagogik og museumspædagogik og undersøger selve elevinteraktionen og de pædagogiske rammer herfor. Med henblik på at finde potentialerne for sådanne elevmøder anlægges et kulturteoretisk 'Ähnlichkeitsperspektiv', der sætter ligheder mellem eleverne i centrum og dermed eksplorativt undersøger, hvilket udbytte eleverne kan drage af samværet i en læringsmæssig kontekst trods de sproglige barrierer mellem dem. Potentialerne taler ind i en dannelsesmæssig kontekst.

Projektmedarbejder

Katrine Fleckner Gravholt

Literacy Coaching and Data Use as Organizational Routines in Danish Public School

Gennem et kvalitativt casestudie og konstruktionistisk grounded theory undersøger projektet, hvordan organisatoriske rutiner skaber forskellige betingelser for læsevejlederes understøttelse af læreres databrug. Projektet skaber viden om, hvordan læsevejledere navigerer og forhandler forskellige organisatoriske rutiner for databrug i folkeskolen, og leverer ny og dybdegående viden om samspillet mellem organisatoriske rutiner og læsevejledere. Den viden vil være til gavn for professionelles databrug i et skoleudviklingsperspektiv generelt og for læsevejledning mere specifikt.

Projektmedarbejder

Karina Kiær

Skolestart og samarbejde med forældre med etnisk minoritetsbaggrund

En etnografisk undersøgelse af forældresamarbejdet i børnehave og skole omkring skolestart med særligt fokus på familier med etnisk minoritetsbaggrund. Projektet tager afsæt i et forældreperspektiv, men er inspireret af institutionel etnografi, hvilket betyder at også de omkringliggende strukturer, som udgør betingelserne for samarbejdet undersøges, men med et klart afsæt i den enkelte families oplevelser.

Projektmedarbejder

Helle Møller Winum

 

03

Projekter

 

Forskningsprogrammet for skole og undervisning

På nedenstående side, kan du læse mere om konkrete projekter og udgivelser fra forskningsprogrammet her.
Du bliver videresendt til UC Viden.

04

Forskere

Se alle vores forskere i forskningsprogrammet. Du finder både kontaktoplysninger og CV under hvert navn på UC Viden.

Se alle vores forskere i forskningsprogrammet her

05

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål? Kontakt

Thomas Albrechtsen

Docent

Thomas Rohde Skovdal Albrechtsen (TRSA)

Ekspert i didaktik og pædagogisk organisationsforskning.

Thomas er docent for Forskningsprogrammet Skole og undervisning.

Dorthe Carlsen

Docent

Dorthe Carlsen (DCAR)