Karina Kiær (KAKI)
Karina Kiær
Lektor - Læreruddannelsen
Karina Kiær er ph.d.-studerende og adjunkt i Forskning. Hun er i gang med sit ph.d-projekt, hvor hun undersøger læsevejledning og databrug som organisatoriske rutiner i folkeskolen.
Oprindeligt er hun uddannet folkeskolelærer og har en kandidatuddannelse i didaktik i dansk.
Telefon:
7266 4338
E-mail:
KAKI@ucsyd.dk
By:
Haderslev
UC Viden: Se profil
Udover at forske underviser Karina på Læsevejlederuddannelsen på UC SYD og kandidatuddannelsen i uddannelsesvidenskab på DPU/ Aarhus Universitet.
Netværk
Karina sidder i den faggruppe, der rådgiver UVM i forhold til dansk i folkeskolen. Desuden deltager hun i:
- DPU’s Akademi for Pædagogiske Test og Evaluering
- Hun deltager i forskellige internationale netværk, bl.a. The International Society of Cultural-historical Activity Research (ISCAR) og Organizational Routines Research Community
Det arbejder Karina med
I sin forskning er Karina optaget af at undersøge, hvilken betydning organisatoriske rutiner har for organisatorisk læring og forandring i skolen.
Hun undersøger, hvordan læsevejledere vedtager, navigerer og forhandler forskellige organisatoriske rutiner, og hvordan forskellige former for data og test bruges i disse organisatoriske rutiner. Ph.d.-projektet udforsker pædagogiske brug af test i folkeskolen.
I sin forskning er Karina primært optaget af:
- Organisatoriske rutiner
- Faglig vejledning
- Databrug
- Pædagogisk brug af test
- Læsevejledning
- Didaktik
- Dansk
Karina er en del af Forskningsprogrammet skole og undervisning i UC SYD.
Udgivelser
Forandringer i organisatoriske rutiner: Læsevejledning og testning i skolen som eksempel. Kiær, K., & Albrechtsen, T. R. (2020). Forskning og forandring, 3(1), 28-46.
Literacy coaches and the dilemmas in supporting teachers’ use of learning materials. Kiær, K., & Albrechtsen, T. R.S. (2020). Researching Textbooks and Educational Media from Multiple Perspectives: Analysing the Texts, Studying their Use, Determining their Impact, 253.
Spændinger mellem testdata og valg af læremidler. Et virksomhedsteoretisk perspektiv på læsevejledning i skolen. Kiær, K. (2020, in press). Learning Tech–Tidsskrift for Læremidler, Didaktik Og Teknologi.
En moderne og aktuel didaktik. Qvortrup, A., & Kiær, K. (2020). Dafolo.
Læreres databrug – mellem indsigt og valg. Kiær, K. (2020). I. En Moderne Og Aktuel Didaktik (pp. 47-81). Dafolo.
Dansklæreres målforståelser i didaktiske design med innovation. Kiær, K., & Ferot, C. R. L. (2020). I: En Moderne Og Aktuel Didaktik (pp. 127-156). Dafolo.
Hvad skal vi bruge det til? Ansigtsløs kommunikation i praksis–et danskdidaktisk perspektiv. Kiær, K., & Neigaard, M. (2020). I: En Moderne Og Aktuel Didaktik (pp. 83-102). Dafolo.
Planlægning med platforme: Samarbejde og didaktiske valg. Kiær, K., Tamborg, A. L., & Svensson, L. S. Ø. (2019). Learning Tech–Tidsskrift for Læremidler, Didaktik Og Teknologi, (6), 200-227.
Teknologianvendelse og interaktioner med eksisterende praksisser: Delrapport 5. Tamborg, A. L., Kiær, K., & Misfeldt, M. (2017). Teknologianvendelse Og Interaktioner Med Eksisterende Praksisser.
Podcast om Test og data som pædagogiske redskaber. I: Stemmer fra skolen.