Mindretalspædagogik
I det dansk-tyske grænseland har vi et dansk og et tysk nationalt mindretal, som har deres egne uddannelsessystemer og uddannelsesinstitutioner. Nord for grænsen kan du gå i tyske vuggestuer, børnehaver, folkeskoler og gymnasium. Tilsvarende har vi danske vuggestuer, børnehaver, skoler og gymnasier syd for grænsen.
Institutionerne er kendetegnet ved at være situeret i en særlig historisk, kulturel og sproglig kontekst, og eleverne lærer her både tysk og dansk på modersmåls niveau. I institutionerne er undervisningssproget mindretalssproget og et særkende ved mindretalsinstitutionerne er, at børnene ikke altid har institutionssproget eller undervisningssproget som deres første modersmål.
Det stiller en række særlige krav til den måde pædagoger og lærere tilrettelægger det pædagogiske og didaktiske arbejde på, fordi de til dagligt må forholde sig til børnenes tosprogethed og flerkulturalitet.
Center for Mindretalspædagogik beskæftiger sig med denne særlige pædagogik, der bedrives i mindretallenes institutioner – mindretalspædagogikken.
UC SYDs ekspert
Har du brug for mere viden om mindretalspæaddogik, så kontakt os gerne.
Til dig, der arbejder med mindretalspædagogik i praksis
Som lærer eller pædagog på en mindretalsinstitution er det vigtigt at have viden om den særlige kontekst som mindretallene og deres uddannelsesinstitutioner agerer under. Det drejer sig om helt basale aspekter som f.eks. viden om de historiske betingelser, der har ført mindretallenes opståen, men det kan også handle om mere abstrakte fænomener som kultur og sprog.
Det er vigtigt at kende til de faktorer for at kunne formidle dem videre til børnene. Center for mindretalspædagogiks forskning peger i den forbindelse på, at mange lærere i mindretallene inddrager emner som kultur og sprog jævnligt i deres undervisning, men at der samtidig er en stor andel lærere, der kun engang i mellem eller sjældent inddrager disse emner.
Det kan hænge sammen med manglende viden og manglende materialer. I Center for Mindretalspædagogik arbejder vi derfor målrettet på at udvikle pædagogiske forløb og materialer til gavn for praktikerne – og børnene.
Det siger forskningen om mindretalspædagogik
Mindretalspædagogikken beskæftiger sig med den særlige pædagogik, som lærer og pædagoger anvender i nationale mindretals uddannelsesinstitutioner. Institutionerne er kendetegnet ved at være situeret i en særlig historisk, kulturel og sproglig kontekst, som medfører særlige pædagogiske potentialer og udfordringer.
Manglende ensartet mindretalspædagogisk faglighed
Forskning peger på, at nogle af de udfordringer som mindretalspædagogikken står over for, har at gøre med en manglende homogen eller “ensartet” mindretalspædagogisk faglighed. Praktikerne mangler en faglig-teoretisk viden, der ruster dem til at undervise tosprogede børn.
Det er udfordring, fordi det kan skabe usikkerhed og i værste fald føre til nogle pædagogiske strategier, der er kontraproduktive for elevernes sprogtilegnelse. Lærerne gør i deres sprogarbejde primært brug af praksisviden i form af en habitualiseret viden, der er baseret på mavefornemmelser og intuition – det kan være både godt og skidt.
Mindretalskonteksten fungerer som en lup
Et andet interessant aspekt som forskningen har vist, er at en lang række af de udfordringer og problemstillinger, som mindretalsinstitutionerne står overfor, også er udfordringer, som flertalsinstitutionerne skal håndtere. Udfordringerne bliver dog, på grund af mindretallenes særlige beskaffenhed, mere prekære.
Mindretalspædagogik knytter dermed an til en almen pædagogik, der i mindretallene kommer til udtryk i en særlig kulturel, sproglig og historisk kontekst, og som virker forstærkende på både de negative og de positive aspekter ved den undervisning, der praktiseres. Mindretalskonteksten fungerer således som en slags lup, der intensiverer pædagogiske udfordringer.
Mindretalspædagogikken i praksis
De to problemstillinger er er et uddrag af Camilla Franziska Hansens ph.d.afhandling om Mindretalspædagogik i praksis - en undersøgelse af mindretalspædagogikken i Nord- og Sydslesvig. Forskningsresultaterne bruges til at målrette indsatser og initiativer, der understøtter mindretallenes lærere og pædagoger i deres pædagogiske arbejde.
Ud over forskellige udviklingsprojekter der er blevet igangsat i kølvandet på forskningen, tilbyder Center for Mindretalspædagogik også kortere kurser, hvor praktikerne har mulighed for at diskutere nogle af de problemstillinger de står overfor. Hermed får de mulighed for at dele deres viden og på den måde etablere vilkår for en mindretalspædagogisk faglighed.
Herudover har vi tilbudt et valgmodul i mindretalspædagogik i læreruddannelsen. Modulet ruster studerende der ønsker at arbejde i mindretallene til at kunne varetage deres opgave med udgangspunkt i den mest aktuelle viden om tosprogethed og interkulturalitet.
Relateret viden
Mindretalspædagogik i praksis – en undersøgelse af mindretalspædagogikken i Nord- og Sydslesvig. Ph.d.-afhandling af Camilla Hansen (2017).
Mindretalspædagogik. Minderheitenpädagogik af A. von Oettingen, L. Komischke-Konnerup, L. Mikkelsen-Buhl, A. Tästensen og M. Wanger (2012). Aarhus: Klim.
Translanguaging. O. Garcia and L. Wei (2014). New York: Palgrave Macmillan
Pædagogikken på mindretallenes skoler bør forbedres. C.F. Hansen (2017). I Grænsen – magasin om mindretal, sprog og kultur. Nr. 6/ december 2017 årg. 79.
Kontakt
Har du spørgsmål eller brug for mere viden om mindretalspædagogik, er du velkommen til at kontakte os til en uforpligtende snak.