Professionelle læringsfællesskaber
Den pædagogiske praksis i dagtilbud og skoler skal hele tiden forholde sig til nye udfordringer, hastige forandringer og øget kompleksitet.
Det kræver stor selvstændighed af pædagoger og lærer i de daglige beslutninger, de træffer i forskellige situationer. Det kræver i høj grad også samarbejde, videndeling med kollegaer og refleksion for sammen at gøre den pædagogiske praksis bedre.
Vi oplever en stigende interesse fra dagtilbud og skoler, der gerne vil finde modeller til at organisere det pædagogiske samarbejde på en mere effektiv og meningsfuld måde. Så de bedst muligt imødekommer de krav og forventninger, som f.eks. forældre, politikere, erhverv og faglige foreninger stiller.
En af disse modeller er idéen om at arbejde i professionelle læringsfællesskaber. Her er der netop et stærkt fokus på samarbejde, undersøgelser og samtaler om pædagogisk praksis, der har til hensigt at fremme børn og unges læring og trivsel. Det er et område, vi i UC SYD er meget optaget af.
UC SYDs ekspert
Til dig, der arbejder med professionelle læringsfællesskaber
En række danske kommuner arbejder strategisk med at opbygge og understøtte professionelle læringsfællesskaber i dagtilbud og skoler. Tilgangene er forskellige, men et af fællestrækkene er, at kommunerne har fokus på børn og unges læring på den ene side og på de professionelles læring på den anden side.
Professionelle læringsfællesskaber bygger videre på de gode erfaringer, der allerede er i dagtilbud og skoler med at styrke den pædagogiske praksis og faglighed. Særligt i form af det teamsamarbejde, som efterhånden er almindeligt i institutionerne.
Forskning i professionelle læringsfællesskaber viser, at et løsningsorienteret samarbejde med blik for systematiske undersøgelser af praksis kan have en gavnlig indvirkning på forandring og nytænkning i den lokale pædagogik. Det kan åbne for nye veje til at understøtte børn og unge i deres læringsprocesser.
Brug for et udviklingsbesøg?
Har du brug for viden og konkrete erfaringer til at arbejde med professionelle læringsfællesskaber i jeres institution eller skole, så kommer vi gerne på besøg til en uforpligtende snak om jeres udfordringer og muligheder. Kontakt docent Thomas R. S. Albrechtsen.
Det siger forskningen om professionelle læringsfællesskaber
En række undersøgelser peger på, at ved at arbejde som et professionelt læringsfællesskab er du med til at opbygge kapaciteten i pædagogiske institutioner. En kapacitet, der er til gavn for børn og unges udvikling og læring.
Der er stadig områder inden for professionelle læringsfællesskaber, som vi ikke ved nok om, og som vi derfor er interesserede i at dykke dybere ned i på UC SYD. Det gælder både metodisk, empirisk og teoretisk viden. Eksempelvis er det stadig forholdsvis nyt at tale om professionelle læringsfællesskaber i en dansk kontekst, så derfor er det interessant at undersøge, hvordan pædagogiske institutioner, der er orienteret i den retning, udvikler sig over tid.
På den anden side er der en række professionelle praksisser, som allerede foregår i dagtilbud og skoler, som også er kendetegnet ved professionelle læringsfællesskaber. Disse praksisser er vi interesserede i at identificere, beskrive og analysere nærmere for at blive klogere på dem.
Det drejer sig f.eks om,
- hvordan teamsamarbejde konkret foregår i dagligdagen
- hvordan den kollegiale vejledning gribes an
- hvordan professionelle læringsfællesskaber på tværs af institutioner kan opbygges.
Sidstnævnte arbejder vi med i projektet Universitetsskoler, hvor lærere, lærerstuderende, læreruddannere og forskere sammen undersøger kerneproblemstillinger fra den pædagogiske praksis og lærer af hinandens erfaringer og viden.
Fem centrale kendetegn ved et professionelt læringsfællesskab
Professionelle læringsfællesskaber er en kompleks størrelse og åbner derfor op for flere mindre forskningsområder. Eksempelvis forskning, der siger noget i dybden om de fem centrale kendetegn ved et professionelt læringsfællesskab:
Relateret viden
Ønsker du at vide mere om, hvad forskningen siger om professionelle læringsfællesskaber, så kan du blandt andet læse mere i følgende danske udgivelser:
Forskningsengageret skoleudvikling? Albrecthsen, T.R.S. i: Universitetsskolen - mellem forskning, uddannelse og skoleudvikling, Thorgård, K. og von Oettingen, A, Dafolo (2019).
Beslutningskapital i professionelle læringsfællesskaber – eller hvordan vi sammen øver os i at undervise, Albrecthsen, T.R.S. i: Team, læringsfællesskaber og ledelse i skolen, Frode Boye Andersen, (red.) (2019).
Vidensnotat om professionelle læringsfællesskaber i gymnasiet, Børne- og Undervisningsministeriet, 2020.
3 ting enhver skoleleder bør vide om det professionelle læringsfælleskab. Artikel om professionelle læringsfællesskaber fra Danmarks Evalueringsinstitut (2018).
Professionelle læringsfællesskaber: En vision for danske skoler? Albrechtsen, T.R.S. (2010). Dansk Pædagogisk Tidsskrift, 3, 84-92.
Professionelle læringsfællesskaber på VUC, Albrechtsen, T.R.S. (2016). Voksenuddannelse, 117, 8-13.
Professionelle læringsfællesskaber som praksis og som forskningsgenstand, Albrechtsen, T. R. S. (2017). Liv I Skolen, 19 (2), 6-15.
Professionelle læringsfællesskaber og fagdidaktisk viden, Albrechtsen, T.R.S. (red.) (2016). Dafolo
Professionelle læringsfællesskaber: teamsamarbejde og undervisningsudvikling, Albrechtsen, T. R. S. (2013). Dafolo