Fysisk aktivitet og læring
Kan bevægelse bidrage til at børn bliver bedre til matematik? Det korte svar er ja. Forskningen har de seneste ti år dokumenteret en positiv sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring. I dag arbejder mange daginstitutioner, skoler, ungdomsuddannelser, virksomheder og i sundhedssektoren med bevægelse som didaktisk værktøj. Så vores børn, unge og voksne kan lære bedre.
Interessen for sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring vokser. Det oplever vi i UC SYD Forskning. Daginstitutioner og skoler efterspørger særligt viden om, hvordan de kan implementere mere bevægelse i børnenes hverdag.
Heldigvis dækker fysisk aktivitet over mange forskellige typer af bevægelse. Fra transport til og fra skole, bevægelse i idrætstimerne, bevægelse integreret i den boglige undervisning, korte aktive pauser i undervisningen eller bevægelse i frikvartererne.
UC SYDs eksperter
Til dig, der arbejder med fysisk aktivitet og læring
Skoler, daginstitutioner, ungdomsuddannelser og virksomheder har fået øjnene op for hvordan fysisk aktivitet kan bidrage positivt til elevernes, børnenes eller ansattes læring og trivsel.
Mange lærere og pædagoger har haft bevægelse som læringsværktøj med i deres didaktiske værktøjskasse i årevis. Folkeskolereformen og erhvervsuddannelsesreformen har sat ekstra fokus på at skabe effektive læringssituationer og miljøer med fysisk aktivitet.
Vi ved, hvordan fysisk aktivitet ofte bidrager positivt til læring og trivsel hos børn, unge og voksne, fordi vi sammen med kommuner, skoler, daginstitutioner, erhvervsskoler udvikler og arbejder med at implementere fysisk aktivitet som et didaktisk værktøj i praksis.
Brug for et udviklingsbesøg?
Har du brug for viden og konkrete erfaringer til at implementere mere fysisk aktivitet i jeres daginstitution eller på jeres skole, så kommer vi gerne på besøg til en uforpligtende snak om jeres udfordringer og muligheder. Kontakt docent Jesper von Seelen.
Det siger forskningen om fysisk aktivitet og læring
Der hersker ikke længere tvivl om, at bevægelse kan bidrage positivt til både børns og voksnes læring.
I 2016 deltog Jesper von Seelen, docent ved UC SYD, i udarbejdelsen af rapporten Fysisk aktivitet – læring, trivsel og sundhed i skolen fra Vidensråd for forebyggelse.
Desuden bidrog Jesper som ekspert til 21 konsensus statements om børn og unge og fysisk aktivitet, herunder sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring, som konsensuskonferencen i 2016 udgav på baggrund af input fra 25 internationale eksperter.
Det ved vi om bevægelse og læring
Selvom forskningen i sammenhængen mellem bevægelse og læring er relativ ung, vokser dokumentationen for at forskellige former for fysisk aktivitet kan bidrage positivt til læring med stor hastighed.
Fakta om executive funktioner
De executive funktioner er de kognitive processer, der er ansvarlige for organisering og kontrol af målrettet adfærd, evnen til at regulere og prioritere adfærd i forhold til omgivelserne og har stor betydning for børns skolegang, herunder den akademiske præstation.
At forske i sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring er et relativt nyt fænomen. Oprindeligt startede forskerne med at undersøge effekten af fysisk aktivitet på Alzheimers patienter. Fra sidst i 1990’erne begyndte interessen for sammenhængen mellem bevægelse og mentale processer også at inkludere raske – herunder også børn og unge.
Siden har interessen for fysisk aktivitet og læring vokset hurtigt både i Danmark og internationalt. Et af de områder der har fået særligt meget fokus er de såkaldte executive funktioner (Tomporowski, Davis, Miller, & Naglieri, 2008).
Executive funktioner er de kognitive processer der er ansvarlige for organisering og kontrol af målrettet adfærd, evnen til at regulere og prioritere adfærd i forhold til omgivelserne og har stor betydning for børns skolegang, herunder den akademiske præstation.
Interessen for netop de executive funktioner skyldes at disse mentale processer samtidig med at have stor betydning for børns læring også har vist sig at kunne påvirkes af fysisk aktivitet.
Bevægelse er meget mere end idrætstimerne
I takt med at flere og flere børn bevæger sig for lidt er interessen for at integrere bevægelse i skoledagen og i andre pædagogiske aktiviteter vokset de seneste 15-20 år. De tidligste projekter havde særligt fokus på idrætstimerne som den metode man brugte til at øge mængden af fysisk aktivitet.
Men i de seneste 10 år er fokus også flyttet over på vigtigheden af at idrætstimerne ikke kan løfte behovet alene. Det er vigtigt også at tænke bevægelse ind i transport til og fra skole, frikvarterende, den boglige undervisning og de understøttende timer. Det har vist sig, at det er en god ide at tænke bevægelse som et bredt begreb og ikke begrænse det til idræt. Bevægelse eller fysisk aktivitet er også dans, friluftsaktiviteter, gamle lege og alt muligt andet.
Læs om forsknings-programmet bag
Læs mere om Forskningsprogrammet for barndomspædagogik, bevægelse og sundhedsfremme, som videnstemaet fysisk aktivitet og læring er en del af.
Eller kontakt Docent Jesper von Seelen på 7266 5257 | jvse@ucsyd.dk for information om vores forskning indenfor fysisk aktivitet og læring.
Idrætstimer har betydning for den faglige præstation
Et område der har haft stor opmærksomhed i forskningen er betydningen af flere og/eller bedre idrætstimer. Samlet set viser projekterne (Ardoy et al., 2014; Bugge et al., 2012; Käll, Nilsson, & Lindén, 2,014; Klakk, Andersen, Heidemann, Møller, & Wedderkopp, 2014) at flere og/eller bedre idrætstimer har en positiv effekt på elevernes faglige præstation.
Bevægelse før, under og efter undervisningen
Et nyt og meget perspektivrigt resultat kommer fra en gruppe forskere på Københavns Universitet, der har vist, at eleverne bedre kan huske undervisningen, hvis de er fysisk aktive umiddelbart efter at undervisningen er slut (Lundbye-Jensen, Skriver, Nielsen, & Roig, 2017).
Tidligere har bevægelse været brugt før eller under undervisningen, men projektets resultater åbner op for at bevægelse efter undervisningen sandsynligvis også har en positiv betydning for elevernes hukommelse.
Brug for mere nuanceret viden om bevægelse
Vi ved, at bevægelse har en effekt på læring. Men der er mange nuancer af bevægelse, som vi endnu ikke ved nok om. Den viden vil vi i UC SYD gerne kvalificere:
Relateret viden
Du kan finde mere viden om fysisk aktivitet og læring i følgende udgivelser og projekter
Antologi fra Akademisk Forlag om den sundhedsfremmende skole.
Med bidrag fra UC SYD får du mange relevante kapitler til arbejdet med sundhedsfremmende tiltag i skolen – også om bevægelse som didaktisk værktøj.
Rapport fra Vidensråd for forebyggelse
Få et overblik over evidensen for sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring, sundhed og trivsel.
Artikel fra British Journal of Sports Medicine
Få opsummeret konklusionerne fra en konsensuskonference om bl.a. fysisk aktivitet og læring i 2016.
Certificeret KOSMOS sundheds- eller bevægelsesskole
I det nationale videncenter KOSMOS har I bl.a. mulighed for at blive certificeret KOSMOS sundheds- eller bevægelsesskole.