Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Leg, kreativitet og æstetiske processer

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Få viden og færdigheder til at udvikle læringsmiljøer, der faciliterer dannelse gennem kreativ udfoldelse, æstetiske processer og fællesskaber

  • Lær at tage ansvar for både praktisk og didaktisk udvikling af læringsmiljøer med udgangspunkt i kreative og æstetiske processer.
  • Samarbejd med dine kolleger om at udvikle og gennemføre en pædagogik, der understøtter læring, nysgerrighed og kreativitet, samt eksperimenterende og æstetiske processer, der fremmer menneskers deltagelsesmuligheder.

Kreativ udfoldelse er ikke bare sjovt, det er lærerigt, og i kreative aktiviteter kan du skabe gode vilkår for dannelse, udvikling og deltagelse – men hvordan gør du det i praksis? Dette modul har fokus på, hvordan du skaber læringsmiljøer, hvor deltagelse, kreativ udfoldelse og fællesskaber understøtter menneskers udvikling. At være i stand til at se i øjenhøjde er vigtigt, for at du kan facilitere oprigtige aktiviteter. Det menneskesyn vil du udvikle på modulet, så du i samarbejde med kolleger kan udvikle og gennemføre en pædagogik, der understøtter menneskers læring og æstetiske processer.

Med din grundlæggende viden om kreativitet og æstetiske processer, samt indsigt i betydningen af disse i et dannelses- og læringsperspektiv, kan du udvikle en pædagogisk praksis med afsæt i et forskningsinformeret grundsyn på mennesker og deres kreative udfoldelse. Du kan iværksætte, håndtere og dele eksperimenterende og æstetiske processer, der fremmer menneskers nysgerrighed og fantasi med dine kolleger eller partnere i samspil med jeres institutionelle rammer, rum og betingelser.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • Hvordan du tager ansvar for udvikling af læringsmiljøer, der understøtter legende, eksperimenterende kreative og æstetiske processer.
  • Grundlæggende viden om kreativitet, menneskers kreative udfoldelse og kultur samt indsigt i betydningen af disse i et dannelses- og læringsperspektiv.
  • Hvordan du udvikler en pædagogisk praksis, der understøtter menneskers deltagelsesmuligheder og styrker deres nysgerrighed og fantasi.
  • Viden om rammer og materialiteters betydning for børn, unge og voksnes legene, kreative og æstetiske processer.

Modulet er et valgmodul på Pædagogisk diplom, men kan også tages selvstændigt.

Hvem henvender modulet sig til?

Du har nogle års praktisk pædagogisk erfaring, men vil gerne styrke din viden og praktiske tilgang til at understøtte legende, kreative og æstetiske tilgange i dit pædagogiske virke.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse. En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Modul Rs 19.18.7: Leg, kreativitet og æstetiske processer
10 ECTS-point, intern prøve

Læringsmål

Den studerende

Viden

  • har grundlæggende viden om centrale pædagogiske teorier om leg, kreativitet, samt eksperimenterende og æstetiske processer, der fremmer menneskers deltagelsesmuligheder
  • har indsigt i teorier om institutionelle rum, rammer og materialiteters betydning for udvikling af legende, kreative og æstetiske processer, samt den voksnes rolle heri
  • kan reflektere over vidensformer som for eksempel forskningsviden og tavs viden om legende, kreative og æstetiske tilgange i pædagogisk arbejde

Færdigheder

  • kan tilrettelægge det pædagogiske arbejde med fokus på legende, kreative, eksperimenterende og æstetiske processer, der fremmer menneskers deltagelsesmuligheder
  • kan anvende viden om institutionelle rum, rammer og materialiteters betydning i tilrettelæggelsen og gennemførelsen af det pædagogiske arbejde med leg, kreativitet og æstetiske processer
  • kan iværksætte og håndtere legende, eksperimenterende og æstetiske processer, der fremmer menneskers nysgerrighed og fantasi

Kompetence

  • kan påtage sig ansvar for at udvikle en pædagogisk praksis, der understøtter legende, eksperimenterende, kreative og æstetiske processer
  • kan samarbejde med kolleger om at udvikle en pædagogik, der understøtter menneskers deltagelsesmuligheder og styrker deres nysgerrighed og fantasi
  • Kan udvikle en pædagogisk praksis med afsæt i viden om rammer og materialiteters betydning for børn, unge og voksnes legende, kreative og æstetiske processer

De vigtige detaljer

På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter. 

Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.

Tilmeld dig her

Leg, kreativitet og æstetiske processer

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information