Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Praksisfaglighed i skolen

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Vil du være bedre til arbejde med praksisfaglige pædagogiske og didaktiske tilgange i din undervisning?

Modulet praksisfaglighed i skolen er designet til at give dig de nødvendige kompetencer til at planlægge, gennemføre, analysere, vurdere og udvikle praksisfaglig undervisning. Med fokus på både individuelle og fælles læreprocesser, vil du lære at navigere i spændingsfeltet mellem udvikling, uddannelse og dannelse.

På dette modul arbejdes der med pædagogiske og didaktiske tilgange, der med praksisfaglighed har fokus på læreprocesser i spændingsfeltet mellem praksis og teori. På modulet er der fokus på både monofaglige og tværfaglige forløb, og samarbejdet med kolleger og eksterne aktører. Du vil udvikle dine kompetencer i forhold til at skabe meningsfulde og samskabende læreprocesser, og hvordan du træffer velbegrundede pædagogiske og organisatoriske valg.

Du får indsigt i at:

  • Håndterer forskellige praksisfaglige diskurser, samt begrunde og træffe pædagogiske, didaktiske og organisatoriske valg ud fra det.
  • Planlægge, gennemføre og evaluere praksisfaglige undervisningsforløb, samt integrere praksisfaglige elementer i både enkeltfaglige og tværfaglige sammenhænge.
  • Styrke dine evner til at samarbejde og organisere praksisfaglig undervisning, og skab meningsfulde deltagelsesmuligheder for dine elever.
Hvem henvender modulet sig til?

Alle lærere som ønsker at integrerer og arbejde med praksisfaglighed i deres fag og praksis.

Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet?

På modulet bliver du bedømt ved en intern prøve.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står i studieordningen

Formål
Formålet er at understøtte de studerendes udvikling af kompetencer i at planlægge, gennemføre, analysere, vurdere og udvikle praksisfaglig undervisning med blik for individuelle og fælles læreprocesser i spændingsfeltet mellem udvikling, uddannelse og dannelse.
Modulet henvender sig til studerende, der gerne vil arbejde med praksisfaglige pædagogiske og didaktiske tilgange. Det kan både være med fokus på monofaglige og tværfaglige forløb samt i fagprofessionelle og tværprofessionelle sammenhænge.

Mål for læringsudbytte
Kompetencemål 
Det er målet, at den studerende gennem integration af praksiserfaring og udviklingsorientering opnår kompetencer til at 

  • planlægge, gennemføre, analysere, vurdere og udvikle praksisfaglige aktiviteter og undervisningsforløb med blik for meningsfulde og samskabende læreprocesser.
  • håndtere forskellige praksisfaglige diskurser i lyset af et udviklings-, uddannelses- og dannelsesperspektiv og kunne træffe og begrunde pædagogiske, didaktiske og organisatoriske valg med afsæt heri.

For at opnå disse kompetencer skal den studerende:

Viden:

  • have kendskab til læreprocesser i spændingsfeltet mellem praksis og teori
  • have viden om praksisfaglige modeller og bagvedliggende pædagogiske og didaktiske teorier og tilgange
  • kunne reflektere over anvendelse af praksisfaglighed i både enkeltfaglige og tværfaglige sammenhænge i relation til læring, udvikling og trivsel
  • have indsigt i hvordan samarbejde og organisering internt som eksternt kan understøtte praksisfaglighed

Færdigheder

  • kunne begrunde didaktiske valg med afsæt i at koble praksis, praksisviden og teori 
  • kunne tilrettelægge, gennemføre, analysere og vurdere praksisfaglige undervisnings- og aktivitetsforløb 
  • kunne integrere praksisfaglige elementer i både enkeltfaglige og tværfaglige forløb og aktiviteter i spændingsfeltet mellem uddannelse og dannelse 
  • kunne indgå i samarbejde med kolleger og eksterne aktører om udvikling af praksisfaglig undervisning med henblik på at skabe meningsfulde deltagelsesmuligheder

De vigtige detaljer

På nedenstående side finder du alt, hvad du skal vide om til- og afmelding til vores efter- og videreuddannelsesmoduler, samt eksamener og udgifter. 

Er du interesseret i at få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse? Så læs mere her.

Tilmeld dig her

Praksisfaglighed i skolen

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information