Bæredygtigheden er helt i top i UC SYDs laboratorier

Som den første professionshøjskole i Danmark har UC SYDs laboratorier opnået den højeste bæredygtighedscertificering.

Affaldshåndtering, udskiftning til mindre farlige kemikalier, reducering af strøm- og gasforbruget, færre engangsartikler og justering af frysetemperaturen.

Det har studerende og undervisere på laborant- og bioanalytikeruddannelserne på UC SYD været så gode til, at Syd- og Sønderjyllands største uddannelsesinstitution – som den første professionshøjskole i Danmark – nu har opnået en Green Lab certificering – og så endda i den øverste, grønne kategori. Eller sagt på en anden måde: UC SYDs laboratorier er helt i top, når det handler om bæredygtighed og miljøvenlig laboratoriedrift.

Flere end 2.000 laboratorier verden over kan bryste sig af en Green Lab certificering, der er anerkendt af FN og udviklet for at fremme miljøvenlige og ressourceeffektive metoder i laboratorier. Certificeringen består af fem trin – og her har UC SYD altså i første hug placeret sig helt i top på det øverste, grønne trin.

Rød, gul eller grøn
Fra dag et i jagten på certificeringen har engagementet og idérigdommen blandt studerende og medarbejdere været stor. Hjertet i processen har været den store bæredygtighedstavle i fællesgangen, hvor alle løbende har kunne følge de nye initiativer og via post-it-sedler selv byde ind med gode ideer. En af de studerende, der har budt ind, er Benjamin Eggert, der læser til laborant på tredje semester.

- En del initiativer har været ret åbenlyse. For eksempel reducering af engangsartikler. Når vi er i laboratoriet og fylder 40 små plastikkuvetter på en halv time, hvorefter de bare bliver smidt ud, er forbruget af engangsartikler meget synligt, fortæller Benjamin Eggert, der sammen med studiekammerater og undervisere nu i langt højere grad vasker og genbruger.

Et Green Lab-team bestående af tre medarbejdere er gået forrest i arbejdet med at opnå certificeringen og har blandt andet arbejdet med at nedbringe strøm- og gasforbruget i UC SYDs laboratorier. Som et resultat af det arbejde er diverse apparaturer nu udstyret med enten grønne, gule eller røde, runde klistermærker, der indikerer om det enkelte apparat altid skal slukkes efter brug eller om det ikke skal. Der er også investeret i nye og mere energirigtige frysere og der er skruet på termostaten, så der nu ”kun” fryses med 70 grader mod 80 tidligere. Alt i alt har laboratorierne formået at nedbringe det årlige strømforbrug med det der svarer til, hvad en gennemsnitsfamilie bruger i kvartalet.

Ifølge både Benjamin Eggert og studieleder på bioanalytiker- og laborantuddannelserne, Pia Mortensen, har hele processen med at gøre laboratorierne mere bæredygtige været vigtig læring, for også ude i den virkelighed, der snart venter de studerende, er bæredygtighed i højsædet.

- Måske især for vores laborantstuderende, fordi der i industrien også er kæmpestore krav til bæredygtighed og virksomhederne derude vælger laboratorier efter, hvor bæredygtigheden er høj, når de skal have testet nogle ting af. Også på sygehusene arbejdes der meget med bæredygtighed. Det er ikke længere bare en nicheting, men det er også på tide, for laboratorierne har virkelig sat et stort aftryk gennem tiden, siger Pia Mortensen.