UC SYD investerer i sit ældste og mest historiske campus

Vild med vilje, nye tage, energioptimeringer og et nyt, tæt naboskab. Der sker en masse på UC SYDs campus i Haderslev, hvor de studerendes sommerferie bruges aktivt.

De senere år er det ikke kun historiens vingesus, der har huseret oppe under tagstenene på UC SYDs campus i Haderslev. De originale og mere end 100 år gamle tage på campus’ smukke bygninger har også lukket regn og vind ind – og nu går det ikke længere, hvis uoprettelige skader på de historiske campusbygninger skal undgås.

Derfor udskiftes langt størstedelen af de gamle tage frem mod 2030 ligesom, der samtidig skrues godt op for energioptimeringerne både i forbindelse med de nye tage, men også i campus’ store sportshal, hvor blandt andre de fysioterapeut- og lærerstuderende flittigt huserer. Her foregår det største arbejde netop nu, hvor hallen ligger sommerstille og der derfor er plads til håndværkere, som efterisolerer tag og lofter samt skifter til LED-belysning.

De nuværende og kommende renoveringer af campusbygningerne kommer kort tid efter, at også hele 322 vinduer på campus er blevet totalt istandsat.

- Det er meget omfattende, men også helt nødvendige renoveringer, som vi prioriterer på vores campus i Haderslev. Tagenes tilstand er så dårlig, at vi risikerer alvorlige skader på bygningerne, hvis vi ikke gør noget, fastslår Kim Petri, leder af bygningsdrift på UC SYD.

Begivenhedsrig sommer
Mens de studerende ferierer, og håndværkerne rumsterer, kører flyttebilerne også i pendulfart til og fra UC SYDs campus i Haderslev. Netop nu er VUC Syd ved at rykke ind i bygning F, så de er på plads under samme tag som UC SYD, når studerende og kursister møder ind efter sommerferien.

Med omfattende renoveringer, en forskønnelse og omlægning af flere udendørs arealer og VUC Syds indflytning pustes der masser af nyt liv i UC SYDs campus i Haderslev, hvor man kan uddanne sig til lærer, ergo- og fysioterapeut, sundhedsadministrativ koordinator, administrationsbachelor og studere ernæring og sundhed.

Det er ingen hemmelighed, at UC SYDs økonomi er under stærkt pres i disse år og bygningsvedligeholdelse er en stor, men nødvendig post i budgettet. Derfor er der da også løbende stor fokus på, hvor der kan være penge at hente. På campus i Haderslev har det blandt andet resulteret i en ny havetraktor tilsat medarbejderglæde over nye opgaver.

- Vi er så heldige, at vi blandt vores medarbejdere har en uddannet gartner, der meget gerne vil tage opgaven med at holde vores udearealer, så nu har vi investeret i en havetraktor og opsagt aftalen med det eksterne firma, der tidligere havde opgaven. Det fungerer bare, fortæller Kim Petri, der denne sommer også udnytter stilheden til at få genopfrisket facademalingen på campus’ nyeste bygning.