Publiceret:
Ligeværdig deltagelse i gruppearbejde er omdrejningspunktet for et nyt trivselsprojekt, som UC SYD står i spidsen for sammen med SOSU Esbjerg. Projektet har netop modtaget 850.000 kr. fra LB Fonden.
Elever og studerende med læse- og skrivevanskeligheder oplever ofte at blive overset eller ekskluderet i gruppearbejde, hvilket gør dem særligt udsatte for at mistrives og føle ensomhed. Det viser flere undersøgelser.
På UC SYD har læsevejlederne, Astrid Monrad og Iben Olsen, derfor taget initiativ til et nyt trivselsprojekt ”Fælles om faglig læsning og læring”. Projektet skal udvikle og afprøve værktøjer til undervisere på ungdoms- og videregående uddannelser med det formål at skabe inkluderende undervisning ved at understøtte gruppearbejdet og dermed øge trivslen for elever og studerende med læse- og skrivevanskeligheder, så de i højere grad føler sig som en del af fællesskabet. Det gælder både elever og studerende med ordblindhed, men kan også gælde for elever og studerende med dansk som andetsprog og dem der ved uddannelsesstart er utrænede læsere.
Målet er således at understøtte de studerendes trivsel, mestring og styrkede faglige fællesskaber gennem bedre deltagelsesmuligheder – og det er der rigtig god fornuft i på flere planer. Udover den enkeltes trivsel viser undersøgelser nemlig også, at 41 procent af de studerende, der falder fra en videregående uddannelse, peger på ensomhed som en væsentlig faktor, mens 35 procent angiver, at manglen på fagligt samarbejde med medstuderende har betydning for deres frafald.
UC SYD gennemfører projektet i samarbejde med SOSU Esbjerg og NVOL, Nationalt videncenter for ordblindhed og andre læsevanskeligheder. UC SYDs læsevejleder og underviser, Astrid Monrad, cand.mag. i lingvistik, er leder af projektet, der er forankret i UC SYDs Trivselsenhed, hvor leder, Hanne Møller Munksgaard, glæder sig meget over de muligheder, som den flotte donation til projektet på 850.000 kr. fra LB Fonden giver:
- Vi glæder os meget over at have fået bevillingen fra LB Fonden som gør det muligt at gennemføre projektet til gavn for de faglige fællesskaber og studerendes adgang til dem. Arbejdet med faglig læsning er en vigtig del af de studerendes hverdag og har indflydelse på studiemotivationen og de studerendes trivsel under studiet, siger Hanne Møller Munksgaard.
På UC SYD vil projektet foregå på pædagoguddannelsen i Kolding, hvor tre undervisere er involveret. Projektet løber frem til medio 2026.