Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Efter- og videreuddannelse
  • Forskning
  • Om UC SYD
  • Uddannelser og kurser For dig, der leder efter et kursus, et modul eller en uddannelse på diplom- eller akademiniveau
  • Korte forløb og konsulentydelser For kommuner og organisationer, der ønsker skræddersyede videreuddannelsesforløb til medarbejdere og ledere eller konsulentydelser

Ved du, hvad du leder efter, kan du søge direkte i vores database

  • Videnstemaer UC SYD Forskning sætter fokus på særlige videnstemaer. Mød vores eksperter. Læs om vores forskning og hvordan du kan bruge den i praksis.
  • Om UC SYD Hvem er vi? Læs alt om UC SYD her.
  • Job ved UC SYD Find ledige stillinger, og hør hvordan det er at arbejde på UC SYD.
  • Presse Vi giver dig oversigten over alle vores pressehistorier.

UC SYD, UCL og Syddansk Universitet modtager 12 millioner kroner til forskning i børns liv og muligheder

Publiceret:

UCL, Syddansk Universitet og UC SYD vil i samarbejde med Esbjerg- og Odense Kommune undersøge, hvad tidlig opsporing og indsats betyder for børns hverdagsliv i dagtilbud (0-6 år)
Partnerskab for børneforskning har bevilget Syddansk Universitet, UC SYD og UCL 12 millioner. De næste fire år skal institutionerne i fællesskab forske i, hvilken betydning tidlig opsporing og indsats har for børn i alderen 0-6 år i forhold til deres hverdagsliv og deltagelsesmuligheder i dagtilbuddet.

- Vi er enormt glade og stolte over bevillingen. Den har stor betydning, da tidlig opsporing og indsats på dagtilbudsområdet og dens betydning for børnene endnu er underbelyst i forskningen, fastslår Christina Haandbæk Schmidt, ph.d. og docent i dagtilbud og barndomspædagogik ved UCL.

- Tidlig opsporing og indsats har stået højt på den politiske dagsorden i nogle år efterhånden, men vi ved meget lidt om, hvordan praksis er, og hvordan den virker ind i børns liv. Samtidig organiserer de danske kommuner denne praksis forskelligt. Derfor er det et enormt spændende felt at komme helt tæt på, så vi kan blive klogere på betydningen for børnene, men også hvordan pædagogernes forstår deres egen praksis i forhold til tidlig opsporing og indsats, fortæller Line Togsverd, docent i program for pædagogik og pædagogisk praksis ved UC SYD.

- Vi har valgt at stå sammen og bruge vores unikke kompetencer inden for forskningsfeltet til at supplere hinanden i den kommende undersøgelse, der vil komme tæt på flere aspekter af opsporingen og indsatsernes betydning for børn i dagtilbud og deres deltagelsesmuligheder. Vi er sikre på, at vi med vores fælles kræfter kommer til at bidrage til nye indsigter i betydningen af velfærdsstatens hjælpeindsatser for børnenes trivsel og fremtidsmuligheder, siger Anja Hvidtfeldt Stanek, lektor ved Institut for psykologi ved Syddansk Universitet.

Fire spor
Helt konkret skal de tre forskningsinstitutioner undersøge relationerne mellem børneliv og tidlig opsporing og indsats i tæt samarbejde med pædagoger fra i alt fire dagtilbud, med forvaltningsansatte, PPR og ressourcepædagoger beliggende i Esbjerg- og Odense kommune.

- Vi arbejder ud fra fire arbejdspakker, som hver især og sammen giver os indblik i betydningen af tidlig opsporing og indsats i børns hverdagsliv og deres deltagelsesmuligheder, siger Line Togsverd.

Projektet skal konkret:

  • Følge børn i de fire udvalgte daginstitutioner
  • Følge hvordan pædagogerne forstår, forvalter og praktiserer TOI
  • Følge hvordan Odense- og Esbjerg Kommune organiserer og forvalter TOI i dagtilbud

Følge teknologierne der påvirker beslutningerne i TOI
- Vi inddrager både børn, forældre, pædagoger, kommuner, forvaltning og fagpersoner i forskningsprojektet. Og vi håber, at de næste fire års forskning, kun er begyndelsen på at følge børnenes liv og betydningen af den tidlige opsporing og indsats, siger Anja Hvidtfeldt Stanek.

Syddansk sammenhold
Allerede nu er der opstart på de fire arbejdsspor, og fra sommeren 2024 begynder forskerne at gøre sig de første observationer.

- Det er jo helt unikt, at vi her i Syddanmark kan stå sammen om forskningen i børns liv og muligheder på tværs af tre helt store forsknings- og uddannelsesinstitutioner. Vi glæder os enormt meget til det fremtidige samarbejde og til at kunne dele nogle resultater med jer, fastslår Christina Haandbæk Schmidt.

Fakta
Projektet ledes af: Anja Hvidtfeldt Stanek, lektor ved Institut for psykologi ved Syddansk Universitet, Christina Haandbæk Schmidt, ph.d. og docent i dagtilbud og barndomspædagogik ved UCL, og Line Togsverd, docent i program for pædagogik og pædagogisk praksis ved UC SYD