Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

UC SYD

Institut for skole

Fælles børnesyn

- en bevægelse fra barn til elev

Institut for skole

10 bud på en endnu bedre skole

Er din skole børneparat? Fælles vej til at gøre eleverne læringsparate.

Vores overordnede mission er, at alle medarbejdere i tæt samspil med ledelsen udvikler et fælles fagligt afsæt, et fælles børnesyn og et heraf afledt fælles professionelt sprog som værktøjer til deltagelse og trivsel.

En skole kan vedtage og med succes etablere et fælles sprog for arbejdet med børns skolegang. Det er muligt at skabe bedre skolehverdage og bedre undervisning for alle i skolen, ved at øge bevidstheden om helt fundamentale pædagogiske tilgange?

Fælles børnesyn bidrager med konkrete værktøjer der udvikler praksis - det er de små skridt der gør forskellen.

De 10 temaer

Det tilbyder vi

Tematiserede oplæg

Med de 10 temaer rettes opmærksomheden mod øget professionalisering af undervisning og samarbejde via et fælles børnesyn. Ambitionen er at skabe trivsel og dermed bedre skoleliv for alle. Der bygges på viden fra både det almene og det specialpædagogiske område.

Temaerne er centrale temaer som kan kombineres og kobles på den måde der er aktuelle for netop jeres skole og praksis. Målgruppen er typisk hele skolens personalegruppe. Det kan f.eks. være:

  • Et kort oplæg på et personalemøde som inspiration til alle medarbejdere forud for en fælles indsats på området.
  • En pædagogisk dag, hvor der arbejdes mere i dybden, med valgte temaer
  • Kortere eller længere kursusforløb, hvor der på temaer kobles konkrete værktøjer. Imellem undervisningsgangene arbejdes der med praksisnære indsatser, som tager afsæt i undervisningens indhold og i deltagernes egen lokale praksis. Der lægges op til, at der hele tiden reflekteres over et fælles børnesyn med implementering i skolehverdagen for øje.

Øget professionelt samarbejde

Målet er, at medarbejderne samarbejder professionelt om at undersøge og forstå diversitet, sociale dynamikker i klassen og forskellige deltagelsesbarrierer og muligheder.

Inkluderende fokus

Deltagerne arbejder med et grundlæggende inkluderende perspektiv og udvalgte almene- og specialpædagogiske temaer, viden og metoder i et generelt perspektiv. Dette er nødvendigt som viden og handlegrundlag i forbindelse med det daglige arbejde og i samarbejdet med forældre i en inkluderende skolekontekst.

Inddragelse og medejerskab

Forløbet forudsætter, at den lokale skoleledelse tager medejerskab og kan stå på mål for et inkluderende afsæt. Derfor vil skoleledelsen blive inddraget løbende - både før, under og efter forløbet og bidrage til at fastlægge forløbets endelige formål og indhold.


 

Forløbets 10 temaer

01. Inkluderende fællesskaber

Deltagerne får viden om grundlæggende perspektiver på inklusion og får muligheden for at fokusere på eget og kollegers børnesyn med henblik på at finde et fælles forståelses- og handleafsæt. Der tages afsæt i den enkelte skoles vedtagne værdisæt. Hvordan kan du møde eleveres forskellighed og udvikle differentierede, dynamiske læringsmiljøer, hvor alle elever oplever sig som ligeværdige deltagere. Her får du viden om, hvordan du kan arbejde systematisk, undersøgende til elevers deltagelse og forskellighed med henblik på at udvikle en inkluderende praksis.

Hvad er det særlige for dit fagområde, og hvile differentieringsmuligheder møder du i din hverdag. Her får du viden om, hvordan du kan arbejde systematisk, undersøgende til elevers deltagelse og forskellighed med henblik på at udvikle en inkluderende praksis. Didaktikken, Hvordan kan undervisningen løbende planlægges og udvikles, så den skaber deltagelsesbaner for alle elever. Deltagerne opnår en grundlæggende viden om forskellige former for undervisningsdifferentiering, som møder og udforer den enkelte elev optimalt og samtidig bidrager til gode klassefællesskaber

02. Konflikthåndtering

Konflikter er et grundvilkår. Ikke noget vi skal undgå, men vi kan lære og udvikle os gennem gode og konstruktive uenigheder. Her åbnes der for nye synsvinkler og forståelsesformer, som kan resultere i nye handlemuligheder. 

03. Klassetrivsel og antimobbestrategi

Mobning forstås i dag som sociale dynamikker, hvor social eksklusionsangst og “longing for belonging” er på spil i fællesskaber. Her er fokus på mennesker, der skaber betingelser for hinanden, og ikke på individernes egenskaber.

Deltagerne får viden og inspiration til, hvordan mobning kan håndteres i dette perspektiv, og hvordan skolers anti-mobbestrategier kan samstemmes med dette perspektiv på mobning.
 

04. Trivsel og skolevægring

Deltagerne får viden om typer af skolevægring, samt tilgange til at arbejde med at fremme skoletilhør. Der arbejdes med skolevægring i et kontekstuelt perspektiv, hvor mulighederne for forandring er et fællesskabsanliggende. 

05. Robusthed og resiliens

Resilliens og robusthed handler om at kunne være i en kompleks verden og klare modgang og udfordringer på en hensigtsmæssig måde. Deltagerne får viden om resilliens og robusthed, og ikke mindst værktøjer og forståelser til at udvikle resilliens og robusthed hos børn og unge.

06. Tværprofessionelt samarbejde

Samarbejdet på en skole muliggøres af konstruktive tilgange til arbejdsmøder på tværs af professioner, årgange og fag. Deltagerne opnår viden om, hvordan en vedtaget mødekultur kan etablere brugbare veje til bedre veje kommunikation, kollegialt samarbejde, tværprofessionelt samarbejde og forældresamarbejde.

07. Narrativer – bevidsthed om skolens fælles sprog

Deltagerne får viden om, hvor stærkt definerende narrativer kan være. Grundlæggende viden om antagelser og narrativer i det pædagogiske arbejde skaber indsigt i tilgange, der bidrager til et kritisk blik på egne og andres narrativer om elever, forældre og kolleger.

08. Forældresamarbejde

Forældresamarbejdet står centralt i dagens folkeskole. Deltagerne opnår viden om, hvordan du som professionel kan organisere et ligeværdigt samarbejde, så både forældre og elever bliver centrale aktører i en inkluderende praksis.
Her bliver du opmærksom på, hvordan du sikrer, at kommunikation gennem eksempelvis meddelelsesbogen forbliver ressourceorienteret og fællesskabsorienteret. Du får viden og indsigt i, hvordan du kan kommunikere anerkendende og ligeværdigt med henblik på et godt og udviklende forældresamarbejde.

09. Relationer - pædagogikkens ilt

Opmærksomhed på at dannelse af relationer er pædagogikkens ilt. Deltagerne opnår indsigt i relationskompetencens betydning for elevernes trivsel og læring, og deltagernes egne tilgange udfordres.

10. Diagnoser

Diagnoser som fænomen har en voksende indflydelse på skolelivet i Danmark. Deltagerne får viden om relationen mellem lovgivning og diagnoser på forskellige områder og deraf følgende betingelser for pædagogiske- og specialpædagogiske indsatser. Viden om relevante adfærdsdiagnoser i et tværfagligt samarbejdsperspektiv er omdrejningspunktet


 

Fokus på observation og supervision

Vi har stor erfaring med at observere på klassedynamikker, særlige udfordringer hos elevgrupper og læreres/pædagogers daglige ageren i klasserummet – med efterfølgende individuel – eller gruppe-supervision.

Oplægsholdere/facilitatorer

Lektor

Rikke Osbahr Ebsen (ROEB)

Lektor

Sanne Feldt-Rasmussen (SFRA)

Lektor

Søren Bøjgaard Schleicher Andersen (SBAN)