Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

UC SYD

Institut for skole

Tema: Fælles børnesyn

Er din skole børneparat? Fælles vej til at gøre eleverne læringsparate

Institut for skole

Er din skole klar til at tage det næste skridt mod at gøre eleverne læringsparate? 

Bedre skolehverdage

Det er muligt at skabe bedre skolehverdage og undervisning for alle ved at øge bevidstheden om fundamentale pædagogiske tilgange. Små skridt kan gøre en stor forskel, og vi er her for at hjælpe din skole med at tage disse skridt.

Vores overordnede mission er at sikre, at alle medarbejdere i tæt samspil med ledelsen udvikler et fælles fagligt afsæt, et fælles børnesyn og et heraf afledt fælles professionelt sprog. Disse værktøjer er essentielle for at fremme deltagelse og trivsel blandt eleverne.

Fælles sprog og børnesyn

Ved at vedtage og etablere et fælles sprog for arbejdet med børns skolegang, kan skolen skabe en sammenhængende og forståelig tilgang for alle involverede. Dette fælles børnesyn bidrager med konkrete værktøjer, der udvikler praksis og forbedrer undervisningen.

Kontakt

Hvorfor vælge os?

  • Ekspertise: Vores team består af erfarne fagfolk, der brænder for at skabe positive forandringer.
  • Praktisk anvendelighed: Vi tilbyder løsninger, der kan implementeres direkte i skolens hverdag.
  • Langsigtet effekt: Vores metoder sikrer varige forbedringer i skolemiljøet.

Kontakt os

Er din skole klar til at tage det næste skridt? Kontakt os i dag og lad os sammen skabe en endnu bedre skole for alle elever!

Tematiserede oplæg

Med vores 10 temaer kan du øge professionaliseringen af undervisning og samarbejde gennem et fælles børnesyn. Vores ambition er at skabe trivsel og dermed et bedre skoleliv for alle. Vi bygger på viden fra både det almene og det specialpædagogiske område.

Fleksible temaer

Vores temaer er centrale og kan kombineres og tilpasses netop jeres skole og praksis. Målgruppen er typisk hele skolens personalegruppe. Vi tilbyder:

  • Korte oplæg: Få inspiration på personalemøder forud for en fælles indsats.
  • Pædagogiske dage: Arbejd i dybden med valgte temaer.
  • Kursusforløb: Kortere eller længere forløb med konkrete værktøjer og praksisnære indsatser.

Øget professionelt samarbejde

Vi hjælper medarbejderne med at samarbejde professionelt om at forstå diversitet, sociale dynamikker i klassen og forskellige deltagelsesbarrierer og muligheder.

Inkluderende fokus

Deltagerne arbejder med et inkluderende perspektiv og udvalgte temaer fra både almen- og specialpædagogik. Dette er nødvendigt som viden og handlegrundlag i det daglige arbejde og i samarbejdet med forældre.

Inddragelse og medejerskab

Forløbet forudsætter, at den lokale skoleledelse tager medejerskab og kan stå på mål for et inkluderende afsæt. Skoleledelsen vil blive inddraget løbende - både før, under og efter forløbet - for at fastlægge forløbets endelige formål og indhold.

Vi har en god og lang erfaring med at arbejde med fælles børnesyn. Det giver et fælles afsæt og sprog, til gavn for elevernes trivsel og læring

Chefkonsulent Lone Houmann Holst, UC SYD

 

De 10 temaer

Tema 1: Inkluderende fællesskaber - skab ligeværdige læringsmiljøer

Er du klar til at skabe inkluderende fællesskaber på din skole?

Vores tema giver dig den nødvendige viden og værktøjer til at møde elevernes forskellighed og udvikle dynamiske læringsmiljøer, hvor alle elever føler sig som ligeværdige deltagere.

Grundlæggende perspektiver på inklusion

Du får indsigt i grundlæggende perspektiver på inklusion og mulighed for at fokusere på både dit eget og dine kollegers børnesyn. Målet er at finde et fælles forståelses- og handleafsæt, baseret på skolens vedtagne værdisæt.

Differentierede læringsmiljøer

Lær hvordan du kan møde elevernes forskellighed og udvikle differentierede læringsmiljøer. Vi giver dig viden om, hvordan du systematisk og undersøgende kan arbejde med elevers deltagelse og forskellighed for at udvikle en inkluderende praksis.

Didaktik og undervisningsdifferentiering

Få grundlæggende viden om forskellige former for undervisningsdifferentiering, der møder og udfordrer den enkelte elev optimalt. Lær hvordan undervisningen løbende kan planlægges og udvikles for at skabe deltagelsesbaner for alle elever, og bidrage til gode klassefællesskaber.

Fokus på dit fagområde

Vi hjælper dig med at identificere, hvad der er særligt for dit fagområde, og hvilke differentieringsmuligheder du møder i din hverdag. Du får konkrete værktøjer til at arbejde systematisk med elevers deltagelse og forskellighed.

Inkluderende praksis

Vores tema tager udgangspunkt i den enkelte skoles vedtagne værdisæt og arbejder hen imod at udvikle en inkluderende praksis. Vi sikrer, at du får den nødvendige viden og de rette metoder til at skabe et inkluderende læringsmiljø.

Tema 2: Konflikthåndtering

Konflikter som grundvilkår

Konflikter er et grundvilkår i enhver skole. De er ikke noget, vi skal undgå, men noget vi kan lære og udvikle os gennem.

Nye synsvinkler og forståelsesformer

Gode og konstruktive uenigheder åbner op for nye synsvinkler og forståelsesformer, som kan resultere i nye handlemuligheder.

Konstruktiv konflikthåndtering

Ved at håndtere konflikter konstruktivt kan vi skabe et dynamisk og innovativt læringsmiljø, hvor alle stemmer bliver hørt, og hvor der er plads til forskellighed.

Værktøjer og metoder

Vi tilbyder værktøjer og metoder, der hjælper både lærere og elever med at navigere gennem uenigheder på en måde, der styrker samarbejdet og forbedrer skolemiljøet.

Udvikling og læring

Gennem vores tema får du mulighed for at udvikle dine evner til konflikthåndtering og lære, hvordan du kan bruge konflikter som en positiv drivkraft i skolen. Dette vil ikke kun forbedre skolemiljøet, men også øge trivsel og læring blandt eleverne.
 

Tema 3: Klassetrivsel og antimobbestrategi

Skab et trygt og inkluderende klassemiljø med vores klassetrivsel- og antimobbestrategi!

I dag forstår vi mobning som komplekse sociale dynamikker, hvor frygten for social eksklusion og ønsket om at høre til spiller en central rolle. Vores fokus ligger på de mennesker, der skaber betingelserne for hinanden, frem for at pege på individernes egenskaber.

Hvad tilbyder vi?

  • Forbedret klassetrivsel: Få indsigt i, hvordan man kan skabe et positivt og støttende klassemiljø, hvor alle elever føler sig inkluderet.
  • Indsigt og viden: Få dybdegående forståelse af, hvordan mobning kan håndteres ud fra dette perspektiv.
  • Inspiration og værktøjer: Lær konkrete metoder til at implementere denne tilgang i praksis.
  • Strategisk samspil: Opdag, hvordan skolers anti-mobbestrategier kan tilpasses og styrkes med denne nye forståelse af mobning.
     
Tema 4: Trivsel og skolevægring

Boost trivsel og bekæmp skolevægring med vores specialiserede tema!

Er du klar til at tage hånd om skolevægring og skabe et miljø, hvor alle elever trives? Vores tema om trivsel og skolevægring er skræddersyet til at give dig den nødvendige viden og de praktiske værktøjer til at gøre en forskel.

Hvad kan du forvente?

  • Dybtgående viden: Få indsigt i de forskellige typer af skolevægring og de bagvedliggende årsager.
  • Effektive strategier: Lær metoder til at fremme skoletilhør og skabe et inkluderende og støttende læringsmiljø.
  • Kontekstuelt perspektiv: Forstå skolevægring i en bredere samfundsmæssig kontekst, hvor forandring ses som et fælles ansvar.
     
Tema 5: Robusthed og resiliens

Robusthed og Resiliens: Styrken til at Navigere i en Kompleks Verden

I en verden fyldt med kompleksitet og udfordringer er robusthed og resiliens nøglen til, at du kan klare modgang på en hensigtsmæssig måde. Dette tema giver dig en dybdegående forståelse af, hvad robusthed og resiliens indebærer, og hvordan disse egenskaber kan udvikles og styrkes hos børn og unge.

Hvad er Robusthed og Resiliens?

Robusthed refererer til evnen til at modstå og komme sig fra stress og pres, mens resiliens handler om at tilpasse sig og vokse gennem udfordringer. Begge egenskaber er essentielle for, at du kan navigere i en verden, der konstant forandrer sig.

Temaindhold

  • Teoretisk viden: Du vil få indsigt i de grundlæggende principper bag robusthed og resiliens, herunder psykologiske og sociale faktorer, der påvirker disse egenskaber.
  • Praktiske værktøjer: Temaet vil introducere konkrete metoder og strategier til at fremme robusthed og resiliens hos børn og unge. Dette inkluderer teknikker til stresshåndtering, problemløsning og følelsesmæssig regulering.
  • Anvendelse i hverdagen: Du vil lære, hvordan du kan implementere disse værktøjer i dit daglige arbejde med børn og unge, for at støtte dem i at udvikle en stærk og modstandsdygtig mentalitet.

Målgruppe

Dette tema er ideelt for lærere, pædagoger, socialarbejdere og andre fagfolk, der arbejder med børn og unge. Det er også relevant for forældre, der ønsker at styrke deres børns evne til at håndtere livets udfordringer.

Tema 6: Tværprofessionelt samarbejde

Tværprofessionelt samarbejde: Nøglen til en succesfuld skole

På skolen kan du være med til at fremme et miljø, hvor tværprofessionelt samarbejde er i centrum. Gennem konstruktive tilgange til arbejdsmøder på tværs af professioner, årgange og fag, kan du være med til at skabe en dynamisk og inkluderende kultur, der styrker både elever og medarbejdere. Afsættet er, at alle kan lære af hinanden, og at pædagogiske udfordringer kalder på fælles refleksion.

Temaindhold

  • Forbedret kommunikation: Ved at etablere en vedtaget mødekultur sikres det, at alle stemmer bliver hørt, og at kommunikationen flyder professionelt, frit og effektivt. Kommunikationen mellem kolleger på en pædagogisk arbejdsplads bør være båret af viden, og mulighed for kvalificeret nysgerrighed og kritik ift. hinandens arbejde.
  • Stærkere kollegialt samarbejde: Metoderne fremmer en åben og støttende atmosfære, hvor du og dine kolleger kan dele viden og erfaringer på tværs af faggrupper.
  • Effektivt tværprofessionelt samarbejde: Rammerne skabes for, at lærere, pædagoger og andre fagprofessionelle kan arbejde sammen om at udvikle og implementere de bedste løsninger for eleverne. Afsættet er nysgerrighed omkring kollegers succeser i klasserummet kombineret med konkret teoretisk viden.
  • Engageret forældresamarbejde: Gennem klare kommunikationskanaler og en fælles forståelse af skolens mål, inddrages forældre aktivt i deres børns uddannelse og trivsel.

Bliv en del af succesen

Gennem arbejdet med temaet, vil du opnå værdifuld indsigt i, hvordan en struktureret mødekultur kan føre til bedre kommunikation, stærkere kollegialt samarbejde og et mere effektivt tværprofessionelt samarbejde. Sammen kan der skabes en skole, hvor alle trives og udvikler sig optimalt.

Tema 7: Narrativer – bevidsthed om skolens fælles sprog

Opdag kraften i narrativer og styrk skolens fælles sprog!

Deltag i vores inspirerende tema og få dybdegående viden om, hvor stærkt definerende narrativer kan være i det pædagogiske arbejde. Lær at identificere og forstå de antagelser og fortællinger, der præger vores syn på elever, forældre og kolleger.

Hvad får du ud af temaet?

  • Indsigt i narrativer: Få en grundlæggende forståelse af, hvordan narrativer former vores opfattelser og handlinger.
  • Kritisk blik: Udvikl evnen til at se kritisk på egne og andres narrativer, og opdag nye tilgange til pædagogisk praksis.
  • Styrket fællesskab: Bidrag til et stærkere og mere sammenhængende fælles sprog på skolen, der fremmer samarbejde og forståelse.

Hvorfor er dette vigtigt?

Narrativer er ikke bare historier – de er kraftfulde værktøjer, der kan forme vores virkelighed. Ved at blive bevidst om de narrativer, vi bruger, kan vi skabe en mere inkluderende og reflekteret skolekultur.
 

Tema 8: Forældresamarbejde

Styrk dit forældresamarbejde i folkeskolen!

Forældresamarbejdet står centralt i dagens folkeskole. Deltag i vores tema og opnå viden om, hvordan du som professionel kan organisere et ligeværdigt samarbejde, så både forældre og elever bliver centrale aktører i en inkluderende praksis.

Hvad får du ud af temaet?

  • Ligeværdigt samarbejde: Lær at skabe et samarbejde, hvor både forældre og elever føler sig hørt og værdsat.
  • Ressourceorienteret kommunikation: Bliv opmærksom på, hvordan du sikrer, at kommunikationen gennem eksempelvis meddelelsesbogen forbliver ressourceorienteret og fællesskabsorienteret.
  • Anerkendende dialog: Få indsigt i, hvordan du kan kommunikere anerkendende og ligeværdigt med henblik på et godt og udviklende forældresamarbejde.
     

 

Tema 9: Relationer og pædagogikkens ilt

Relationer og pædagogikkens ilt: En uundværlig ressource

I pædagogikkens verden er relationer ikke bare vigtige – de er ilten, der holder hele systemet i live. Når vi taler om dannelse af relationer, taler vi om den fundamentale byggesten, der sikrer elevernes trivsel og læring.

Hvorfor er relationskompetence så afgørende?

Deltagerne i vores tema vil opnå en dyb indsigt i, hvordan stærke relationer kan transformere undervisningsmiljøet. Gennem praktiske eksempler og teoretisk viden vil du lære, hvordan du kan styrke dine egne relationskompetencer og dermed forbedre elevernes trivsel og læring.

Hvad kan du forvente?

  • Indsigt i relationskompetencens betydning: Forstå, hvordan relationer påvirker elevernes trivsel og læring.
  • Udfordring af egne tilgange: Få mulighed for at reflektere over og udvikle dine egne pædagogiske metoder.
  • Praktiske værktøjer: Lær konkrete strategier til at opbygge og vedligeholde stærke relationer i klasseværelset.
Tema 10: Diagnoser

Diagnoser i skolelivet: En voksende indflydelse

 

Forståelse af diagnosernes rolle

Diagnoser spiller en stadig større rolle i skolelivet i Danmark. Dette kursus giver deltagerne en dybdegående forståelse af, hvordan lovgivning og diagnoser interagerer på forskellige områder.

Lovgivning og pædagogiske indsatser

Lær om relationen mellem lovgivning og diagnoser, og hvordan dette påvirker betingelserne for både pædagogiske og specialpædagogiske indsatser.

Adfærdsdiagnoser i fokus

Få indsigt i relevante adfærdsdiagnoser og lær, hvordan man arbejder med disse i et tværfagligt samarbejdsperspektiv.

Skab inkluderende læringsmiljøer

Bliv bedre rustet til at skabe inkluderende læringsmiljøer, der tager højde for elevernes individuelle behov og fremmer deres trivsel og læring.

 

 

UC SYDs team omkring Fælles børnesyn

Rikke Osbahr Ebsen (ROEB)

Lektor - Læreruddannelsen

Rikke Osbahr Ebsen (ROEB)

Sanne Feldt-Rasmussen (SFRA)

Lektor - Læreruddannelsen

Sanne Feldt-Rasmussen (SFRA)

Søren Bøjgaard Schleicher Andersen (SBAN)

Lektor - Læreruddannelsen

Søren Bøjgaard Schleicher Andersen (SBAN)

 

UC SYD, Institut for skole er

Efter- og videreuddannelse  |  Forskning  |  Læreruddannelse  |  Center for Undervisningsmidler

UC SYD står sammen med andre professionshøjskoler bag