Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Institut for skole

Tema: Teknologiforståelse

Kompetencer, færdigheder og viden, så eleverne konstruktivt og kritisk kan deltage i udvikling af digitale artefakter og forstå deres betydning.

Institut for skole

På denne side kan du se mere om UC SYD's viden og uddannelsestilbud inden for teknologi i undervisningen, AI, teknologiforståelse, makerspaces og teknologiværksteder og digital dannelse. 

Begreberne teknologiforståelse og digital dannelse er blevet centrale omdrejningspunkter på alle uddannelsesniveauer. Mange kommuner, skoler og institutioner arbejder allerede aktivt med teknologier i pædagogisk praksis. Teknologiforståelse er nu også er blevet et fag i folkeskolen. Arbejdet med at danne og uddanne børn, unge og voksne, så de bliver digitalt mynddiggjorte og får kompetencer til at handle teknologisk kræver ny viden og kompetencer hos undervisere, pædagoger og ledere. 

På UC SYD arbejder vi med at identificere, forstå og præge de fænomener og processer, der indgår i undervisning og læring af teknologiforståelse og digital dannelse. 
Vores undervisere og forskere har en dyb viden inden for hvert enkelt tema, så uanset om målet er faglig inspiration, oplæg, efter-videreuddannelse, vejledning eller særligt tilrettelagte forløb hos jer, er målet er at hjælpe med kvalificerede løsninger på aktuelle udfordringer.

 

Temaer

Temaerne er centrale temaer, som kan kombineres og kobles på den måde der er aktuel for netop jeres skole og praksis.

Målgruppen kan være fagteams, klasseteams eller hele skolens personale. Vi arbejder med forskellige formater og kan tilrettelægge og samskabe forløb efter jeres ønsker og behov. I praksis arbejdes der med en undersøgende og legende tilgang i temaerne indenfor teknologier og teknologiforståelse. 

Herunder beskrives en række temaer indenfor teknologier, teknologiforståelser og digitalisering.

Kunstig intelligens 

ChatGPT/Generative sprogmodeller spiller en væsentlig og stadig voksende rolle i uddannelsessektoren. Denne teknologi integreres i stigende grad som et værktøj i de unges hverdag. Men hvad er ChatGPT og hvordan hænger det sammen med Kunstig intelligens (AI)? For at forstå AI, og dermed ChatGPT, er vi nødt til at forstå det grundlæggende bag teknologierne.

AI har eksisteret i mange år, men vi har en tendens til at glemme, at en teknologi er baseret på AI, når teknologien bliver en integreret del af vores hverdag. Overordnet refererer AI til computerprogrammer, der kan udføre opgaver, som normalt kræver menneskelig intelligens, såsom læring, problemløsning og beslutningstagning. ChatGPT, er en type AI, der er designet til at “forstå” og generere menneskelignende tekst baseret på det input, den modtager. Denne form for teknologi bruger komplekse algoritmer og enorme mængder data for kunne efterligne menneskelig kommunikation.

Men hvordan uddanner vi vores elever til at navigere og udnytte de muligheder, som AI bringer med sig? Hvordan skal eleverne forstå og bruge værktøjer som f.eks. ChatGPT på en korrekt og etisk måde? Med de nødvendige ressourcer og viden kan vi sikre, at fremtidens generationer er forberedt til at navigere i en verden, hvor AI spiller en stadig større rolle.

UC SYD tilbyder oplæg om grundlæggende forståelse af AI, workshop i brugen af generative sprogmodeller i undervisning mv.

Programmering i skolen

I en verden, hvor teknologier og kunstig intelligens udvikler sig hurtigt, bliver en grundlæggende forståelse for, hvordan computeren “tænker” og arbejder essentiel. Med andre ord bliver det at have en grundforståelse for computationel modellering og prompting et behov for fremtidens generationer. En måde at imødekomme dette på er gennem forskellige tilgange at integrere kodning og programmering i skolens fag.  Lærere og elever kan på kvalificeret vis arbejde med teknologiforståelse gennem kodning og programmering gennem både analoge og digitale tilgange, hvor eleverne opbygger essentielle færdigheder og bliver i stand til at tage kritisk stilling til det digitale. 

Vi anerkender, at integrationen af programmering i undervisningen kræver både ressourcer og viden. Vi tilbyder støtte til kommuner i denne omstilling. 

Skoleledere og beslutningstagere har en central rolle i at implementere programmering i skolen. Vi tilbyder lokalt forankrede og tilpassede forløb, der fokuserer på strategisk planlægning, forandringsledelse og udvikling af teknologibaserede undervisningsmetoder, der støtter lærere på alle niveauer. Vi tilbyder løsninger, der er tilpasset jeres specifikke behov og udfordringer og sammen kan vi udvikle en plan, der passer til jeres unikke kontekst.

Vi giver lærerne de nødvendige færdigheder og metoder til at undervise i programmering og kodning og giver ledelsesmæssig sparring.  
Vores forskere stiller sig gerne til rådighed i forhold til oplæg og workshops på skoler, til konferencer eller for bestyrelser. 

Robotter i skolen

Robotter kan gøre undervisningen sjovere og mere interaktiv. Samtidig med at arbejdet med, at robotter kan skabe motivation og engagement hos eleverne, fremmer de en dybere forståelse af emner som programmering, matematik og naturvidenskab. Med en humanistiske vinkel kan arbejdet med robotter lægge op til diskussion af etiske dilemmaer og samfundsrelateret problemstillinger. Arbejdet med robotter kan udfordrer eleverne til at tænke kritisk og løse komplekse problemer der er praksisnærer.

Ved UC SYD tilbyder vi skræddersyede workshops til forskellige aldersgrupper og fagområder, både korte introduktionskurser og dybdegående programmering af robotter. 

Det er også muligt at låne en række robot teknologier på Center for Undervisningsmidler, UC SYD. Få et hurtigt overblik i dette katalog

 

Makerspaces i skolen

Makerspace i skoleregi er et dynamisk, praktisk og kreativt læringsmiljø, hvor eleverne kan udforske og udvikle deres færdigheder inden for teknologi, håndværk og innovation. Et makerspace kan fremme kreativitet, samarbejde og problemløsning, og de kan være med til at gøre læring mere engagerende og relevant. Et makerpace kan udstyres med alt fra simple materialer og håndværktøjer til avanceret teknologier som3D-printer og programmerbare robotter. Formålet med et sådan rum er at give eleverne mulighed for at udforske deres egne ideer, opfinde nye løsninger og arbejde på tværs af fagområder i en praktisk sammenhæng.

I Institut for Skole står vi altid klar til at hjælpe med at rådgive, og afholde kursus i makerspacedidaktikken
Du kan finde mere information og inspiration på det virtuelle samlingssted for skolemakere, CFU Maker, som udspringer af projekt CFU Maker.

Teknologiforståelse som fag

Med reformen af læreruddannelsen i 2023 er teknologiforståelse nu et element, der prioriteres i grundfagligheden på uddannelsen, hvor det indgår i faget pædagogik og almen didaktik. Her er der bl.a. fokus på dannelsens og læringens betingelser og indhold i lyset af samfundsmæssige forhold som f.eks. teknologisk udvikling og teknologiforståelse, og de studerende forberedes til at arbejde med et bredt repertoire af undervisnings- og arbejdsformer, herunder brug af digitale teknologier.

Desuden indgår teknologiforståelse som en del af alle undervisningsfag på læreruddannelsen, hvor man f.eks. i fagene Idræt og Madkundskab kan undersøge, hvordan ernærings- og sundheds-apps påvirker børn og unges trivsel, i Billedkunst og Håndværk og design arbejdes med digital design, i f.eks. Dansk, Engelsk og Samfundsfag indgår digital kommunikation, multimodale tekster, ekkokamre og fake news eller f.eks. litteraturanalyse gennem novel engineering, mens computationel tænkning kan været et element i Matematik og Natur/teknologi.

Hvordan bliver vi klar til teknologiforståelse som valgfag?

Vi har allerede en del erfaring med teknologiforståelse fra forsøgsfaget, der blev afprøvet på 46 folkeskoler i 2019-2021. Her blev der fastlagt fire kompetenceområder:
•    Teknologisk handleevne
•    Computationel tankegang
•    Digital design og designprocesser
•    Digital myndiggørelse

Der er ligeledes udviklet faghæfte og færdigheds- og vidensmål som man kender det fra andre fag. Så på trods af, at der er tale om ny faglighed, er der allerede materiale at tage fat i. 

Har I brug for sparring til at blive klar til faget? Vi kan tilbyde kortere eller længere forløb, hvor der arbejdes med teknologi som valgfag. 
 

 

Vil du vide mere?

Hos UC SYD har vi medarbejdere der er involveret i forskning- og udviklingsprojekter med fokus på digitalisering og teknologiforståelse. Vores forskere har en international profil og samarbejder med andre forskningsmiljøer i fx Australien, USA, Finland, Norge, Island og Holland. Derudover udgives der med afsæt i disse samarbejder forskningsartikler og bogpublikationer både nationalt og internationalt.

Vores forskere indgår også i forskellige samarbejder på tværs af forsknings- og udviklingsmiljøer i Danmark, herunder det Nationale Videnscenter for Læremidler og det Nationale Videnscenter for Digital Teknologiforståelse. 

I det Nationale Videnscenter for Læremidler er der overvejende fokus på teknologi og digitalisering i forhold til fag og fagdidaktisk udvikling. UCSYD har her bl.a. deltaget i projekter omkring digital læse- og skrivedidaktik, udviklingen af vurderingsværktøjer til digitale læremidler samt hvordan teknologier kan understøtte forskellige kreative processer i fagene. Du kan læse mere her: https://laeremiddel.dk/

I det Nationale Videnscenter for Digital Teknologiforståelse Sammen med andre professionshøjskoler og universiteter har vi fokus på, hvordan børn og unge konstruktivt og kritisk kan være medskabere af de digitale teknologier, som danner rammer for vores liv, fællesskaber og samfund. Videnscenteret har gennem forskning og udviklingprojekter fokus på udviklingen af teknolgiforståelse som en faglighed i grundskolen.  Du kan læse mere om videnscenteret her: https://tekforstaa.dk/  

UC SYDs eksperter

Få mere information om UC SYDs forskning og viden om teknologiforståelse