Publiceret:
De studerende skal deltage aktivt i undervisningen. Hun har en regel om, at hun ikke må tale i mere end 20 minutter.
Fakta
Louise Hansen underviser på administrationsbachelor- uddannelsen, det har hun gjort siden d. 1. juni 2021 og hun er uddannet Cand. Polit (økonom)
Hvad er det bedste ved at være underviser på din uddannelse?
- De studerende og mine virkelig gode kollegaer, som underviser på de administrative uddannelser. Og selvfølgelig økonomimodulerne, de er slet ikke så kedelige, som de lyder.
Hvordan ser en typisk undervisningsdag ud?
- Jeg underviser som oftest i blokke af fem lektioner i streg. Vi begynder altid med en indflyvning, lander i lokalet og forventningsafstemmer i forhold til dagens indhold. Selve undervisningen veksler mellem små oplæg fra mig, gruppearbejde og egen refleksion.
Jeg har en regel om ikke at tale i mere end 20 minutter, så de studerende også får mulighed for at deltage aktivt. Jeg bestræber mig på, at vi arbejder på forskellige måder, så fem lektioner ikke bliver langt og kedeligt, og jeg har altid papir, tusser, Post-its og LEGO-klodser og nogle gange piberenser med til dagens undervisning.
Hvilke forventninger har du som underviser til de studerende?
- Jeg forventer, at de deltager, at de er nysgerrige og kritiske, og at de tager medansvar for det, der sker i rummet til undervisning. Det er mit ansvar, men det er så meget sjovere, når de studerende byder ind med, hvad vi skal arbejde mere med, eller noget, jeg ikke har tænkt, som de bliver optaget af, og som også er meningsfuldt at arbejde med i forhold til fagets mål.
Hvordan er samspillet mellem dig som underviser og de studerende?
- Jeg gør mig virkelig umage for at fornemme, hvad de studerende har brug for, og går energien ud af lokalet sidst på dagen, så er det vigtigere for mig at få de studerende med, end at holde fast i dagens program. Bliver de optaget af noget andet, men stadig relevant, så er tager vi det op og arbejder med udgangspunkt i deres nysgerrighed og interesse. Jeg påtager mig ansvaret for, at vi holder os indenfor rammen og lever op til de faglige mål vi har.
En professionsuddannelse er både teori og praksis. Hvor meget og hvordan arbejder I med koblingen mellem de to?
- Jeg forsøger at gøre undervisningen så praksisnær som muligt, så når vi fx arbejder med forskellige teorier og modeller i forhold til økonomistyring, så kobler vi eksempler på fra praksis. Det kan være fra UC SYD, de omkringliggende kommuners strategier eller erfaringer fra min tid i den offentlige forvaltning.
Et år til jul havde vi organisationsteori og var på opdagelse på campus i Esbjerg og koblede teori og deres observations sammen, og de studerende udarbejdede deres analyse med udgangspunkt i deres observationer. Og kan vi få besøg fra praksis, gerne fra tidligere studerende eller fagfolk, der arbejder med de temaer vi arbejder med, så gør vi det.
Vi tager også ud i praksis og besøger nogle af de offentlige organisationer, som de studerende kan blive ansat i.
Hvad er din oplevelse af de studerendes muligheder efter endt uddannelse?
- Administrationsbachelorerne bliver primært ansat i den offentlig sektor i administrative stillinger. Men de er også teamkoordinatorer, konsulenter, vejledere og meget andet. Der er gode muligheder for videreuddannelse; blandt andet hos vores naboer ved SDU i Esbjerg.
Hvornår har du som underviser været allermest stolt?
- Jeg har ikke et konkret eksempel, for jeg er allermest stolt af de studerende, hver gang de rykker sig fagligt og personligt, når de opdager nye hjørner af samspillet mellem teori og praksis og pludselig ser sammenhængende og meningen med det hele.