Jesper er 22 år og læser til lærer på tredje år på UC SYD. Og han er, som han siger, ”vildt glad for det”.
Jeg har for eksempel haft ansvaret for al undervisning i en 0. klasse. Når man når til tredje år på uddannelsen har man efterhånden skabt sig en del erfaring og afprøvet sig selv som underviser og lærer. Og så er det altså fedt at få lov til at undervise og lede en klasse uden, at "nogen kigger en over skulderen".
Jesper, lærerstuderende
For Jesper er det helt afgørende, at der er en tæt kobling mellem teori og praksis, noget som vægtes højt på læreruddannelsen.
Det giver rigtig meget at komme ud og prøve sig selv af. Både som underviser, men også som klasseleder. For som lærer skal man jo ikke kun lære fra sig. Man skal også lede klassen, skabe rammerne, have øje for den enkelte elev og så videre.
Jesper, lærerstuderende
Hver gang Jesper har undervist elever har han lært sig selv endnu bedre at kende.
Jeg har lært rigtig meget om, hvad det kræver af mig, og hver gang er der noget jeg kan tage med mig og arbejde videre med. Ofte har man jo en klar idé om, hvad man gerne vil nå igennem af fagligt stof, men ofte er man nødt til at lave planerne lidt om, for udgangspunktet må hele tiden være eleverne. Hvor er de? Hvad skal der til for, at vi kommer i mål med det, de skal lære? Og hvordan får man alle med?
Jesper, lærerstuderende
Det er tydeligt, at Jesper brænder for sit fag. Men hvad er drømmen mon, når han er dag er færdiguddannet lærer?
Min passion er klart matematikken. Og nok de ældste klasser. Det er her jeg tror, at jeg bedst kan gøre en forskel. Og det er jo det, det hele handler om.
Jesper, lærerstuderende
Uddannelse til virkeligheden
For studiechef, Hans Tauman, er det helt afgørende, at uddannelsen giver de lærerstuderende indblik i deres professionelle fremtid.
Det er vigtigt, at vores studerende kommer helt tæt på den verden, der venter på den anden side af studiet. Gennem studiet kommer de i praktik på skoler, ligesom vi har forskellige praksisforløb, hvor de kommer ud og underviser, afprøver og undersøger læring og læringsmetoder. Det er med til at give de studerende faglig selvtillid – de oplever, at de rent faktisk lykkes i det de gør, og de udfordres på den gode måde.
Hans Tauman, studiechef
Sådan lyder det fra Hans Tauman, der er overbevist om, at UC SYD’s lærerstuderendes høje faglige niveau netop bunder i deres praksiserfaringer.
Vi samarbejder meget med skolerne, så vores studerende får skabt sig en masse erfaring, der også giver dem en større forståelse for det teoretiske.
Hans Tauman, studiechef
Læs mere om læreruddannelsen
Læreruddannelsen på UC SYD klæder dig på til at blive den lærer, der gør en forskel. Du specialiserer dig i dine fag, samtidig med at du lærer at sætte struktur og rammer for andres læring, og du bliver en mester i at formidle. Læreruddannelsen er for dig, der gerne vil hjælpe børn og unge godt på vej til det liv, der venter dem.