Publiceret:
Det er meningsfuldt at undervise studerende, som går ud i verden og praktiserer ergoterapi
Fakta
Navn: Mette Nyholm Lassen
Mette underviser på ergoterapeutuddannelsen i Esbjerg og Haderslev, det har hun gjort siden 2017 og hun er selv uddannet ergoterapeut og har taget en kandidat i socialt arbejde.
Hvad er det bedste ved at være underviser på din uddannelse?
- Det er dejligt at undervise på ergoterapeutuddannelsen, fordi ergoterapi er et helt fantastisk fag, der handler om at hjælpe mennesker til at kunne udføre deres meningsfulde aktiviteter. Det er en forholdsvis lille uddannelse, og som underviser kender man derfor de studerende ret godt. Det giver et godt fundament for at tilpasse undervisningen til de studerende.
Hvordan ser en typisk undervisningsdag ud?
- Dagene på ergoterapeutuddannelsen er meget forskellige og kan både indeholde holdundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, simulationsøvelser, besøg i praksis og andet. Undervisningen ligger typisk mellem 8 og 16 og består blandt andet af fag som ergoterapiteori, psykologi, sociologi, anatomi, fysiologi og videnskabsteori.
Hvilke forventninger har du som underviser til de studerende?
- Jeg forventer, at de studerende er nysgerrige og engagerede i forhold til undervisningen, og at de kommer velforberedte og deltager aktivt. At de selv er proaktive, opsøger viden og hjælper hinanden.
Hvordan er samspillet mellem dig som underviser og de studerende?
- Som underviser på ergoterapeutuddannelsen lægger jeg vægt på at lære de studerende at kende. Jeg forsøger at invitere dem til, at vi sammen kan skabe god undervisning. Som studerende kan man regne med at blive inddraget i undervisningen, hvor der altid er plads til spørgsmål og dialog.
En professionsuddannelse er både teori og praksis. Hvor meget og hvordan arbejder I med koblingen mellem de to?
- På ergoterapeutuddannelsen er der både kortere og længere praktikperioder, hvor de studerende prøver kræfter med ergoterapeutisk praksis. Det er min oplevelse, at de studerende får meget ud af vekselvirkningen mellem teori og praksis. Vi arbejder også med at inddrage ergoterapeuter, borgere og patienter i den teoretiske undervisning, lige som vi arrangerer undervisningsdage ude i praksis, hvor de studerende fx kan opleve, hvordan socialpsykiatrien ser ud, eller hvad der foregår på et gigthospital.
Hvad er din oplevelse af de studerendes muligheder efter endt uddannelse?
- Ergoterapeutuddannelsen giver adgang til et meget bredt praksisfelt, hvor man fx kan arbejde med forskellige former for rehabilitering; fx hverdags-, neuro-, psykosocial-, erhvervsrettet rehabilitering, børn med funktionsnedsættelser, arbejdsmiljø, hjælpemidler og velfærdsteknologi. Det vil sige, at ergoterapeuter arbejder med mennesker i alle livsfaser og med rigtig mange forskelligartede aktivitetsproblemer. Ergoterapeuter kan være ansat kommunalt, regionalt eller i det private. Man kan også tage en kandidatuddannelse i ergoterapi eller et andet fag, fx kandidat i socialt arbejde, som jeg selv har taget.
Hvornår har du som underviser været allermest stolt?
- Som underviser er jeg stolt, når jeg har oplevelsen af at kunne bidrage en lille bitte smule til at en studerende udvikler sig fagligt og personligt. Det er en fornøjelse at følge de studerende gennem 3,5 år og se deres udvikling. Hver gang der er dimission, og en flok nyuddannede ergoterapeuter er på vej ud i verden, gør det mig stolt at tænke på, at jeg på en eller anden måde har bidraget til, hvordan de går ud og praktiserer ergoterapi. Det er et meget meningsfuldt job at undervise ergoterapeutstuderende.