Publiceret:
Ordene er 34-årige Nikolaj Winkels.
Og det er dé ord, som med tiden fører ham til pædagoguddannelsen på UC SYD i Aabenraa.
Et tilfældigt vikariat blev skelsættende
Men historien starter egentlig et helt andet sted. For først bliver Nikolaj uddannet tømrer.
Midt i finanskrisen skal han som nyuddannet ud på et jobmarked, der er nærmest ikkeeksisterende. Hvis der er ekstraordinært travlt, er han heldig at blive hevet ind i varmen. Men når der ikke er så meget at lave, er han til gengæld også den første, som bliver smidt ud i kulden igen.
Og så står Nikolaj uden et arbejde. Men kun i ganske kort tid.
Nikolaj gør sig ikke de store overvejelser om at skulle arbejde med børn. For han har ikke nogen erfaringer at trække på. Men fodbold, dét kan de vel finde ud af at spille, tænker han.
Og dét kan børnene heldigvis. De bliver også hurtigt glade for Nikolaj og hans evne til at bygge huler ud af store legoklodser. Hans legende tilgang til jobbet gør, at han kommer tættere på børnene. Også tættere, end han egentlig havde regnet med at komme.
-På grund af vikariatet i børnehaven syntes jeg, at det var vildt spændende at arbejde med børn. Og jeg fandt ud af, at jeg faktisk hellere ville det end at være håndværker, tilføjer Nikolaj.
Udvikler kompetencer på UC SYD
Efter flere års erfaring som pædagogmedhjælper vælger Nikolaj for alvor at dykke ned i faget. Han kan mærke, at han mangler de pædagogfaglige argumenter, når han skal snakke professionelt med kolleger og forældre. Derfor søger han ind på pædagoguddannelsen på UC SYD i Aabenraa og kommer ind.
-Som pædagogmedhjælper har jeg erfaret, hvor vigtigt det er kunne argumentere professionelt over for kolleger og forældre. Alt inden for pædagogverdenen tager afsæt i forskning og teorier, og derfor skal der være belæg for dét, du siger. Det giver også forældrene en ro og en tryghed – og det smitter af på børnene.
Den dialogbaserede undervisningsform fungerer specielt godt på grund af underviserne, mener Nikolaj. For de skaber tid og rum til spørgsmål – og de er åbne for forskellige fortolkninger af teorien.
-Jeg er begejstret for mine undervisere, blandt andet fordi de arbejder ud fra devisen, at der ikke findes dumme spørgsmål – kun dumme svar. Og jeg er typen, der stiller mange spørgsmål. Det er også sket flere gange, at jeg er gået ind i personalestuen og har afbrudt dem i deres frokost. Og selvom de står med mad i munden, er de klar til at svare på spørgsmål, siger han med et grin og tilføjer så:
Pædagogen, der vil gøre en forskel i folkeskolen
Selvom Nikolajs vej til pædagoguddannelsen måske kan lyde kringlet for andre, ser han det selv som en fordel at have taget en særligt stor rygsæk med på skolebænken. Og dét er han ikke alene om at synes.
-For det første føler jeg, at min alder og modenhed har været et plus i forhold til min dedikation til studiet. Og på grund af min tid som pædagogmedhjælper har jeg været sikker på mit valg af uddannelse. Min praksiserfaring har også gjort, at jeg fra dag ét har kunnet knytte konkrete eksempler på den teori, jeg har læst. Det har hjulpet med forståelsen, forklarer Nikolaj og fortsætter:
Nikolajs tømrerbaggrund har også fået ham til at overveje at bringe de håndværksmæssige evner mere direkte i spil. Blandt andet som pædagog på et beskyttet værksted. Men undervejs har han tabt sit hjerte til folkeskolen – og dén forskel, han som pædagog kan gøre dér.
-Jeg synes, der er rigtig meget potentiale i det tværfaglige samarbejde mellem lærer og pædagog. En pædagog kan understøtte en differentieret undervisning, hvor det er muligt at se på, hvordan den enkelte elev trives bedst. Jeg kan for eksempel tage eleven med ud af klasselokalet og et sted hen, hvor der er mere ro. Og jeg kan bidrage med anderledes metoder til at repetere pensum.
Når Nikolaj er færdig med pædagoguddannelsen, er et job i folkeskolen derfor målet. Men uanset hvor han ender, handler det først og fremmest om øvelse.
-Jeg glæder mig til at komme ud som pædagog, men jeg er klar over, at det er med fokus på at øve mit håndværk. Lidt ligesom med kørekort – jeg kender reglerne, men jeg skal først øve mig i at køre bil, før jeg bliver rigtig god. Det er et stort ansvar, jeg har som pædagog, og jeg vil gerne være det ansvar bevidst.
Læs mere om pædagoguddannelsen
Drømmer du om at skabe en spændende, udfordrende og tryg hverdag for børn, unge og voksne? Så er pædagoguddannelsen måske det rette for dig.