Publiceret:
Ordsproget fungerer som et nøglebegreb for skolen, Colegio Misioneras Málaga, men det passer nu også meget godt til det fællesskab, man som lærerstuderende oplevede under en studietur til udlandet - en tur som styrkede de studerendes interkulturelle kompetencer og forståelse, som de altså har rigtig gode forudsætninger for at bruge i deres fremtidige arbejde som lærere.
Lærerfaget uden for Danmarks grænser
Læreruddannelsen byder på mange, spændende internationale muligheder, og 14 lærerstuderende fra Esbjerg er netop vendt hjem fra en studietur i Spaniens sjette største by, nemlig Málaga.
Aftalen var, at de studerende selv arrangerede turen, mens den internationale koordinator til gengæld sørgede for et indholdsrigt og alsidigt program. På turen besøgte de kommende lærere tre forskellige skoler og aflagde også visit på læreruddannelsen på universitetet. Tilsammen gav turen et godt indblik i den spanske skolekultur og skolesystem.
Interkulturel praksiserfaring på spanske skoler
Rejsen fra Sydvestjylland til Málaga startede med besøg på to byskoler, San José de Calasanz og Prácticas N. 1. Her fik de studerende ikke blot kontakt med den spanske kultur men også med mange andre forskellige kulturer, da op til 60 % af eleverne på de to skoler kommer fra andre kulturelle baggrunde end den spanske.
De lærerstuderende prøvede her kræfter med egne interkulturelle kompetencer, da de selv stod for aktiviteter med eleverne. Fokus var på æstetikken, kunsten og den nære natur, og de studerende stiftede også bekendtskab med, hvordan de spanske lærere arbejder med pædagogisk afsæt i små haver. Udover det arbejdede de med udvikling af elevernes drømme og passion gennem kreativt arbejde med farver og former og fik samtidig nye perspektiver til deres eget arbejde i Esbjerg.
Fællesskab, forskellighed og inklusion - fra Spanien til Danmark
På turen besøgte de danske studerende også en tredje skole, Colegio Misioneras Málaga, som ligger i et fattigt boligområde i udkanten af den store havneby, og som bliver drevet af en kvindelig katolsk nonneorden under pavens ret. Her underviser de spanske lærere børn fra ekstremt udsatte miljøer og har derfor særligt fokus på inklusion. Under besøget fik de danske lærerstuderende et nyt syn på, hvordan det er muligt at inkludere flere nationaliteter i de danske skoler, hvilket også er et vigtigt tema på læreruddannelsen i Esbjerg.
De danske lærerstuderende sluttede af med et besøg på læreruddannelsen på universitetet i Málaga. Her lyttede de i to dage til både lokale og internationale oplæg af både danske og spanske undervisere og forskere, mens en spansk studerende udbredte kendskabet til det spanske skolesystem.
Studieturen forstærker de studerendes faglige udvikling
De lærerstuderende har i høj grad fået nye perspektiver og praksisviden, som de kan bruge i deres videre uddannelse i Esbjerg. Her fortæller de, at de efter studieturen nu tænker de interkulturelle kompetencer mere ind i undervisningen, da værdien af disse er mere håndgribelig, end inden de tog til Málaga. Den større forståelse for diversitet gør også, at de har endnu bedre forudsætninger for at skabe inklusionsbaserede miljøer for de danske skolebørn.
Læreruddannelsen
Vil du gerne være lærer og udvikle dine interkulturelle kompetencer?