Baggrund og formål
Fremmedsprogskundskaber giver adgang til andre kulturer. Til oplevelser, til fællesskaber, til kulturelle og handelsmæssige muligheder. Gode fremmedsprogskundskaber gavner det erhvervsmæssige samarbejde med andre lande.
Blandt andet derfor vedtog den danske regering i 2017 en national sprogstrategi. En af målsætningerne i strategien er at sikre, at flere elever og studerende vælger fremmedsprog og opnår solide sprogkompetencer ud over engelsk.
I Sønderjylland var man allerede tidligere gået i gang med at fremme folkeskolelevers kendskab til tysk sprog og kultur. I efteråret 2014 besluttede byrådet i Aabenraa Kommune at indføre tysk fra 3. klasse ved skoleårets start i 2015. Samme år besluttede kommunalbestyrelsen i Tønder Kommune at indføre tysk fra 0. klasse og i 2016 indførte Sønderborg Kommune ligeledes tysk fra 0. klasse.
I de tre sønderjyske kommuner giver tidlig tysk god mening. I Sønderjylland og især i de tre grænsekommuner er tysk et nabosprog. Der er tradition for, at dele af befolkningen omgås flere sprog og kulturer i hverdagen. Der er en dansk flertalsbefolkning og et tysk mindretal. Danske og tyske børnehaver. Danske og tyske skoler, efterskoler og gymnasier. Danske og tyske biblioteker, danske og tyske sportsklubber og foreninger. Danske og tyske nyhedsmedier, danske og tyske gudstjenester og konfirmationer etc. Alt sammen side om side. I landsdelen bruges dansk og tysk hver dag.
For at styrke kendskabet til tidlig tysk blandt folkeskolens elever har, først Aabenraa og Tønder Kommune (2015-2018) og siden Aabenraa, Tønder og Sønderborg Kommune (2019-2022) med støtte fra A. P. Møllerfonden, arbejdet tæt sammen om at udvikle faget. UC SYD har været faglig projektpartner og projektleder undervejs. I den første projektperiode har kommunerne blandt andet i samarbejder med UVM udviklet kompetence-, videns- og færdighedsmål for tysk i 1. – 4. klassetrin. Målene skaber en ramme for tyskundervisningen, for hvad eleverne skal lære. I anden projektperiode er der blandt andet udviklet undervisnings- og evalueringsmaterialer.
Det gennemgående formål for begge projekter har været at styrke tyskfaget og elevernes tyskkompetencer på alle trin i folkeskolen.
Samtlige materialer er nu tilgængelige her på hjemmesiden. Materialerne er til fri afbenyttelse for alle interesserede.
Vi håber, de vil tjene til inspiration og gode læringsoplevelser med faget tysk.
Venlig hilsen
Michael Juul Therkelsen, Aabenraa Kommune
Lene Nørgaard Hansen, Tønder Kommune
Maj Britt Andreasen, Sønderborg Kommune
Lone Houmann Holst, UC SYD
Oktober 2022
Sådan bruger du materialet
Som en del af A. P. Møller projektet ”Videreudvikling af Tidlig Tysk i grænsekommunerne, Aabenraa, Tønder og Sønderborg,” er der udviklet undervisningsmaterialet til klassetrinene 0. – 4. klasse med fokus på den tidlige sprogstart.
Materialet er opdelt i 0. – 2. klasse og 3. – 4.klasse og er en idésamling med aktiviteter, som fremmer en kommunikativ fremmedsprogsundervisning. Materialet knytter sig til de kompetence-, videns- og færdighedsmål, der er udarbejdet i forbindelse med tidlig tyskprojektet. Der er i materialet fokus på leg, imitation, det fortællende og der inddrages autentiske tekster i form af sange, film og sproglege.
Kompetence, færdigheds- og vidensmål
Læseplan for tysk, 1.‐ 4. klasse.
Aabenraa Kommune og Tønder Kommune
Her finder du den læseplan, som blev udarbejdet i første projekt. Læseplanen er bygget op omkring kompetence, færdigheds- og vidensmål og ligner dermed planen for den obligatoriske tyskundervisning i folkeskolen.
Materiale 0.-2. klasse
Materialet til 0. - 2. klasse består af 10 temaer og et ark med talevendinger (chunks). Til hvert tema er der tilknyttet et antal aktiviteter og kopiark.
Vælg et tema du gerne vil undersøge nærmere herunder.
Materiale 3.-4. klasse
Materialet til 3. - 4. klasse består af 9 temaer og et ark med talevendinger (chunks). Til hvert tema er der tilknyttet et antal aktiviteter og kopiark. Til hvert tema er der tilknyttet et antal aktiviteter og kopiark.
Vælg et tema du gerne vil undersøge nærmere herunder.
Evalueringsmateriale efter 2. klasse
Materialet som er beregnet til brug efter 2. klasse, består af video med spørgsmål og dertilhørende svarark.
Hent introduktion og svarark til materialet (PDF):
- Introduktion til evalueringsmaterialet efter 2. klasse
- Evaluering 1-2 klasse til Print
- Evaluering 2-2 klasse til Print
Evalueringsmateriale efter 4. klasse
Evalueringsmaterielt til efter 4. klasse består af et spil, hvor der indgår forskellige aktiviteter med opgavekort i forskellige kategorier og en spilleplade, hvor man bevæger sig mod mål efterhånden som man løser opgaverne.
Her kan du downloade spilleplade og opgavekort i pdf-format og udskrive til eget brug:
- Spielregeln
- 1x Spielbrett
- 30x Karten Pantomime (gelb) und Rückseite
- 30x Karten Erklären (grün) und Rückseite
- 30x Karten Zeichnen (blau) und Rückseite
- 30x Karten Aktivität (rot) und Rückseite
- 30x Karten Fragen (lila) und Rückseite
Spillet er distribueret til CFU rundt om i landet.
Kolofon
Udarbejdelse af materiale:
Winnie Faudel Rieder, tovholder, Aabenraa Kommune
Manfred Conrath, konsulent, Aabenraa Kommune
Kerstin Lehmann, tovholder, Sønderborg Kommune
Heidi Iwersen, tovholder, Tønder Kommune
Susanne Ries, didaktisering og redaktion, CFU, UC SYD
Illustrationer og grafisk tilrettelæggelse:
Henning Rossen, 2022
Styregruppe, projekt Tidlig Tysk:
Lene Nørgaard Hansen, Stedfortrædende Skole- og Dagtilbudschef, Tønder Kommune
Maj Britt Andreasen, Leder af VidensBy Sønderborg
Michael Juul Therkelsen, Specialkonsulent, Aabenraa Kommune
Lone Houmann Holst, chefkonsulent, Institut for skole, UC SYD
Brug af materiale:
Materialet, som det fremstår på hjemmesiden, må downloades, printes og benyttes frit af institutioner.
Rettigheder til illustrationer er forbeholdt Henning Rossen