Publiceret:
Øget arbejdsglæde og større selvtillid.
Det lyder som resultatet af talrige teambuildingsøvelser og trivselskurser. Men faktisk er det to ekstra gevinster, du kan få ved at tage en diplomuddannelse på UC SYD. Gevinster, der rækker ud over fagligheden.
Dét viser resultatet af den seneste dimittendundersøgelse, der er foretaget blandt dimittender på UC SYDs diplomuddannelser. Én af dem, der fremhæver selvtillid som en særlig gevinst, er Stine Friis. Hun er oprindeligt uddannet sygeplejerske og har netop lagt sidste hånd på sin sundhedsfaglige diplomuddannelse.

Derfor skal du videreuddanne dig
Har du overvejet at videreuddanne dig? Så find flere gode grunde til, hvorfor du skal gøre det.
Anti-akademikere kan videreuddanne sig
Men da Stines daværende arbejdsplads spørger, om én af sygeplejerskerne på afdelingen kan tænke sig en sundhedsfaglig diplom, springer hun alligevel på. Ligesom 81 procent af de adspurgte dimittender i undersøgelsen gør hun det, fordi hun ønsker nye input og nye ansvarsområder. Men også for udfordringens skyld.
-Jeg har ikke troet, at jeg kunne klare en efter- eller videreuddannelse, for jeg har aldrig været teoretisk eller akademisk anlagt. Jeg er mere praktisk og hands-on. Og så kan det føles enormt usikkert at starte på en uddannelse, hvor man igen skal vurderes og gå til eksamen.
Men Stine kommer igennem diplomuddannelsen. Alle seks moduler. Blandt andet fordi hun møder vejledere, som er gode til at guide hende igennem teorien og opgaverne.
-Det har gjort mig bedre til at tackle teorien, men det har også været en fordel, at studiet kører sideløbende med ens job, så du dagen efter undervisning kan gå ud og afprøve din nye viden. Så det ikke bare er teori, der flyver højt oppe i luften, tilføjer hun.

Større selvtillid og mod på mere
Ligesom 90 procent af dimittenderne føler Stine, at hun gennem uddannelsen har bevist noget over for sig selv. Specielt som en anti-akademiker, der har skullet balancere både studie, job og familie.
-Og når du har lyst til at blive ved med at udvikle dig inden for dit arbejdsfelt, får du også en form for øget arbejdsglæde, tilføjer hun.
Den øgede arbejdsglæde er hun ikke alene om. 7 ud af 10 af de adspurgte dimittender har fået en større jobtilfredshed, efter de er blevet færdige med deres diplomuddannelse.
"Jeg tror" er byttet ud med "Jeg ved"
Tallet er nogenlunde lige højt, når dimittenderne har skullet svare på, om de har fået større selvtillid i forhold til deres arbejdsopgaver. Her er 73 procent enige eller meget enige i, at de er blevet mere selvsikre.
En nyvunden selvtillid, som også har været gavnlig for Stine. For hvis hun skal have noget ført igennem på arbejdspladsen, er det nødvendigt med skudsikre argumenter.
Ny viden til gavn for alle
På diplomuddannelsen indhenter de studerende blandt andet deres nye viden gennem undersøgelser. For Stine har det betydet, at hun har kunnet interviewe tidligere patienter og få indsigt i deres oplevelse med sundhedsvæsenet. Eller kolleger for at få indsigt i arbejdsgange, eller hvordan man som afdeling skal implementere nye ting.
-Undersøgelserne kan være med til at vise, at vi som afdeling skal fokusere på noget andet, end vi måske lige havde tænkt. Eller finde nye måder at gøre tingene på. Så dén viden er i virkeligheden værdifuld for hele afdelingen, siger Stine.
Ved at lave undersøgelserne og bringe ny viden videre til kollegerne har Stine i fællesskab med sine kolleger kunnet udtænke løsninger og skabe ændringer på arbejdspladsen. Og på samme måde føler 91 procent af de adspurgte dimittender også, at de har bidraget med at udvikle deres praksis, mens 82 procent mener, at uddannelsen har lært dem at arbejde løsningsorienteret.
Uventede muligheder
Men Stine har gennem uddannelsen også fået muligheder, som rækker ud over spørgerammen for dimittendundersøgelsen. Muligheder, som hun aldrig havde troet, hun kunne få. Kort tid inden hun var færdig med diplomuddannelsen, har hun blandt andet været inde og undervise nogle konsultationssygeplejersker på UC SYD.
-Det har været super sjovt og lærerigt, men har også krævet, at jeg brød ud af min komfortzone. Det var meget anderledes at skulle stå over for andre og undervise. Men efter et tre-årigt undervisningsforløb har jeg fundet ud af, hvilken undervisningsform jeg kan lide og har taget erfaring med mig derfra, siger Stine og tilføjer:
-Så jeg kunne godt tænke mig at prøve at undervise igen. Og på den måde kan man sige, at diplomuddannelsen ikke kun har åbnet nogle flere muligheder og døre for, hvad jeg kan bruge min faglighed til. Men også givet mig mere mod på og lyst til at springe ud i uvante ting.
Se, hvad UC SYDs dimittender fra 2019 har fået ud af at læse en hel diplom- eller akademiuddannelse i videoen herunder.
Kilde: Efter- og videreuddannelsens dimittendundersøgelse 2019