Den sundhedsfremmende skole
Den sundhedsfremmende skole arbejder systematisk og struktureret med elevernes og medarbejdernes trivsel og sundhed. Udover øget trivsel og sundhed, bidrager arbejdet i sidste instans også positivt til elevernes læring. Skolernes sundhedsfremmende arbejde kan være forskelligt, men de bærende principper og værdier er ens.
Forbindelsen mellem sundhed, trivsel og læring er et område, som mange lærere, politikere, forældre og skoleledere i stigende grad får øje på; både i Danmark og udlandet – og den udvikling understøtter vi på UC SYD.
Vi arbejder sammen med kommuner, skoler og andre forskningsinstitutioner, der lige som os ønsker at udvikle mere viden om, hvordan vi bedst kan arbejde med sundhedsfremme i skolen.
UC SYDs eksperter
Har du brug for viden, information eller svar på spørgsmål, så kontakt vores eksperter
Til dig, der arbejder med sundhedsfremme i skolen
Skoler arbejder på forskellige måder med sundhedsfremmende tiltag. Måske arbejder I med en systematisk og strategisk indsats eller med mindre indsatser ad hoc. Det kan f.eks. være områder som jeres fysiske rammer, sociale og sundhedskompetencer hos eleverne, seksualundervisning, sundhedspolitik på skolen, bevægelse, idræt eller kost.
På UC SYD er vores erfaring, at en systematisk tilgang med strategiske mål er med til at sikre et godt udbytte for både jeres elever og medarbejdere. De strategiske mål kan f.eks. handle om, at I
- udarbejder en vision eller politik for et sundhedsfremmende arbejde på skolen
- opretter et sundhedsråd
- rammesætter og dokumenterer sundhedsundervisning
Vi arbejder sammen med alle aktører tilknyttet skolen, når vi sætter fokus på øget trivsel og sundhed i skolen.
Brug for et udviklingsbesøg?
Har I brug for viden og konkrete erfaringer til at udvikle en sundhedsfremmende skole, så kommer vi gerne på besøg til en uforpligtende snak om jeres udfordringer og muligheder. Kontakt videncenterchef Børge Koch.
Det siger forskningen om den sundhedsfremmende skole
Den sundhedsfremmende skole er ifølge WHO en skole der ”konstant styrker kapaciteten som en sund setting for at leve, lære og arbejde”. Et begreb, der er så bredt, at det ikke egner sig til at forske i, da forskning i så brede begreber bliver meget vanskeligt at kontrollere.
Den sundhedsfremmende skole som begreb
Der findes derfor kun få projekter, der i større omfang har undersøgt den sundhedsfremmende skole som samlet ide.
Et af de projekter, hvor den sundsfremmende skole som fænomen er blevet undersøgt, er et projekt fra Canada, hvor man sammenlignede 10 skoler, der implementerede en sundhedsfremmende tilgang med lignende kontrolskoler. Ved at måle på elevernes trivsel, viste forskerne, at eleverne i de sundhedsfremmende skoler scorede en smule højere på trivsel. Men dog ikke på et niveau, hvor det var statistisk signifikant.
I en reviewartikel fra 2014 kiggede en gruppe forskere på 67 studier og viste at samlet set bidrog den sundhedsfremmende skole til både mere sundhed, mere fysisk aktivitet og bedre fitnessniveau, men ingen effekt på mental sundhed, alkohol vaner, vold eller mobning.
Årsagen til at forskningsresultaterne er få og usikre skyldes ikke nødvendigvis, at principperne bag den sundhedsfremmende tilgang ikke har nogen effekt. Dog er det en mulighed. Men det er tæt på umuligt at dokumentere en effekt på så store og komplekse systemer.
SHE-netværket har sammen med WHO været værter for i alt fem internationale konferencer om den sundhedsfremmende skole. Seneste konference var i 2019 i Moskva. Du kan læse en såkaldt konference-statement som opsummerer konferencens konklusioner og som giver en fin status over arbejdet med den sundhedsfremmende skole i Europa
Elementer i den sundhedsfremmende skole
Argumenterne for at fokusere på sundhed i skolen finder vi ved at kigge enkeltvis på den forskning, der beskæftiger sig med nogle af de temaer, der kan indgå i arbejdet med sundhedsfremme i skolen.
F.eks. peger en del forskning på at fokus på elevernes kost har en positiv effekt på elevers trivsel og læring , ligesom sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring er veldokumenteret.
SPIF-projektet tager løbende temperaturen på idrætsfaget i Danmark. Gennem spørgeskema og interviews undersøger projektet hvordan det går med idrætsundervisningen i folkeskolen
Seksualundervisning og fokus på seksuel sundhed er et andet tema, hvor dokumentationen for en positiv effekt på elevernes sundhed er god.
På trods af de få forskningsprojekter, der har kigget på den sundhedsfremmende skole som samlet begreb, er der stadig mange gode argumenter for at fokusere på sundhed og sundhedsfremme i skolen for at øge elevernes trivsel og læring.
Relateret viden
Du kan finde mere viden om den sundhedsfremmende skole i følgende udgivelser og projekter:
Health, well-being and education: Building a sustainable future. The Moscow statement on Health Promoting Schools, 2020. Fra The Fifth European Conference on Health-Promoting Schools 2019.
En skole i bevægelse. Med bidrag fra UC SYD får du mange relevante kapitler til arbejdet med sundhedsfremmende tiltag i skolen.
Gratis bog om den sundhedsfremmende skole
Hold dig opdateret om den sundhedsfremmende skole med nyhedsbrevet om sundhedsfremme fra UC SYD. Nyhedsbrevet giver information både fra ind- og udland og er skrevet på dansk.
Få internationale nyheder om den sundhedsfremmende skole og fælg med i SHE-netværket med SHE's nyhedsbrev på engelsk.
Kontakt
Har du spørgsmål, brug for viden eller svar på spørgsmål, så kontakt os.