Inklusion og eksklusion
I alle formelle og uformelle fællesskaber i vores samfund, i institutioner, skoler, klubber, foreninger og bevægelser er det afgørende, at vi kan finde ud af det sammen. Uanset hvilke forskelligheder vi oplever i værdier, læringsforudsætninger, kompetencer, handicap eller etnisk baggrund er vi forpligtigede over for hinanden.
I et inkluderende perspektiv er vi hinandens relationer, og vi er afhængige af hinanden. Det er inklusion og det modsatte af eksklusion.
I UC SYD forstår vi inklusion ud fra fire forudsætninger. Inklusion:
- er en lokal, regional, national og international forpligtigelse fastsat i kommuners børn og unge politik, de gældende nationale love og bekendtgørelser for dagtilbud og skole, og defineret i juridisk bindende internationalt vedtagne erklæringer og konventioner.
- vedrører alle børn og unge i samfundets fællesskaber og institutioner som f.eks. vuggestue, børnehave, skole, ungdomsuddannelser, både de dygtige, dem der er flest af og dem der er i udsatte positioner eller med særlige behov.
- er en central bestræbelse i vores velfærdssamfund, der påvirker mennesker og menneskelige fællesskaber uanset hvilke individuelle forudsætninger, vi har hver især
- er en professionsopgave for alle velfærdsprofessioner, der har ansvar for børn, unge og voksnes trivsel og læring.
Vi forsker i inklusion og eksklusion, fordi det vedrører alle. Børn, unge og deres forældre, voksne, udsatte, ældre, professionelle aktører som f.eks. lærer, pædagoger, socialrådgivere, og beslutningstagere som ledere og politikere, der skal tage langsigtede beslutninger. Derfor oplever vi en konstant efterspørgsel af viden om inklusion og eksklusion.
UC SYDs eksperter
Vil du vide om inklusion og eksklusion, er du velkommen til at kontakte vores eksperter på området.
Definition af inklusion
Når I arbejder med inklusion i institutioner, skoler, forvaltninger og kommuner, er det afgørende, at alle aktører i indsatsen arbejder ud fra en fælles forståelse af inklusion. Vi har arbejdet med inklusion siden 2005, og det er vores erfaring, at hvis jeres indsats skal blive til en positiv fortælling om forandring, så er det nødvendigt, at I definerer begreberne.
Når I definerer begreberne, er det vigtigt, at I inddrager alle berørte aktører i dialogen om hvad inklusion og eksklusion er og betyder. Dialogen behøver ikke at føre til fuld enighed om forståelsen og definitionen, Men selve processen vil i sig selv bidrage væsentlig til en højere grad af fælles forståelse og viden om, hvordan kolleger, ledere, forældre, børn og unge forstår inklusion og eksklusion.
Der findes ingen teoretiske eller faglige definitioner, der har status som den gældende forståelse af begrebet. Til gengæld har Socialministeriet gennemført en proces, hvor begrebet er blevet defineret. Socialstyrelsen har i samarbejde med UC SYD i 2014 fastlagt en definition, der kan bidrage til inspiration, når I igangsætter initiativer på inklusionsområdet:
I forlængelse af selve definitionen konkretiseres, hvad der er inklusionsunderstøttende tiltag:
Her definerer Socialstyrelsen en forståelse af inklusion og dermed eksklusion, der ikke kun kan ses som mulig inspiration, men altså samtidig er definerende for hele det sociale område.
Erklæringer og konventioner om inklusion
Når fokus er på inklusion og eksklusion, er der en række internationalt vedtagne konventioner, der også er ratificeret og dermed gældende i Danmark. For flere af konventionerne er der tale om, at vi i Danmark er juridisk forpligtigede på at overholde disse. Det gælder bl.a. følgende:
Til dig, der arbejder med inklusion og eksklusion
Dagtilbud, skoler, klubber, ungdomsuddannelser, institutioner og væresteder for voksne, frivillige og ngo-organisationer arbejder alle med inklusion. Ikke kun som en ’skal opgave’. Arbejdet med inklusion og eksklusion er også en chance for at arbejde målrettet med kvalitet i trivsel og læring for alle børn, elever og borgere.
Vi ved hvordan inklusion og eksklusion påvirker kvaliteten af trivsel og læring, fordi vi siden 2005 har forsket, udviklet og gennemført aktionslæringsforløb i samarbejde med institutioner, dagtilbud, skoler, kommuner, styrelser og ministerier. Sådan er vi med til at kvalificere indsatsen med inklusion i praksis.
Inklusion inden for dagtilbud
Et af de eneste velfærdsområder, hvor inklusion og eksklusion er direkte nævnt i lovtekster, er på dagtilbudsområdet. I Bekendtgørelse af lov om dag-, fritids- og klubtilbud m.v. til børn og unge fremgår det i §1, stk.3, at formålet med Dagtilbudsloven er, at:
"… forebygge negativ social arv og eksklusion, ved at de pædagogiske tilbud er en integreret del af både kommunens samlede generelle tilbud til børn og unge og af den forebyggende og støttende indsats over for børn og unge med behov for en særlig indsats, herunder børn og unge med nedsat psykisk og fysisk funktionsevne …”.
Med den formulering er opgaven klart defineret for ansatte i dagtilbud: at medvirke til, at alle børn inkluderes i de børnefællesskaber, der i dagtilbud skal lege, trives og lære sammen.
Inklusion inden for skolen
Selvom Folkeskoleloven sidst blev revideret i 2017, er inklusion ikke nævnt som en opgave, som ledere, lærere og pædagoger skal løfte i Folkeskolen. Men den såkaldte Inklusionslov fra 2012 er nu indarbejdet i Folkeskolenlovens §3 stk. 2, hvor det fremgår, at:
"Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt”.
Her er fokus på grænsen mellem og sammenhængen mellem almen- og specialpædagogiske opgaver. Det er i dette felt, at lærere og pædagoger i fællesskab skal løse inklusionsindsatser.
Inklusion et er målperspektiv for alle børn i skole og SFO
I virkeligheden er inklusion et målperspektiv for alle børn i skole og SFO, så derfor omfatter inklusionsopgaven en skærpet opmærksomhed på alle børn og alle aspekter af deres udvikling, der kan trues af eksklusion – også selvom det ikke er nævnt i Folkeskoleloven.
Når inklusion er et målperspektiv, er det for at minimere den eksklusion, der for alle børn kan true deres udvikling. Børn skal være glade for at være sammen med andre, lege og lære noget. Børn der er nervøse, børn der undgår de andre i klassen og på skolen eller ligefrem er angste, er inde i en dårlig udviklingsspiral, der kan føre til eksklusion eller selveksklusion.
Inklusion er derfor en nødvendig måde at tænke og handle på for at give børn mulighed for at deltage i børns og skolens fællesskaber.
Inklusion på socialområdet
På det sociale område er det primært Lov om social service, der definerer indsatser, der vedrører inklusion og eksklusion. Ingen af de to begreber nævnes nogetsteds i loven, men i § 11 defineres det alligevel i et inkluderende perspektiv, hvad der er det offentliges ansvar, når udsathed og særlige behov er temaet:
”Kommunalbestyrelsen skal tilrettelægge en indsats, der sikrer sammenhæng mellem kommunens generelle og forebyggende arbejde og den målrettede indsats over for børn og unge med behov for særlig støtte.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal som led i det tidlige forebyggende arbejde sørge for, at forældre med børn og unge eller andre, der faktisk sørger for et barn eller en ung, kan få en gratis familieorienteret rådgivning til løsning af vanskeligheder i familien. Kommunalbestyrelsen er forpligtet til ved opsøgende arbejde at tilbyde denne rådgivning til enhver, som på grund af særlige forhold må antages at have behov for det”.
Når inklusion er et målperspektiv på det sociale område, har det med udgangspunkt i Lov om social service et forebyggende perspektiv. I forhold til familier, der er i udsatte positioner på grund af forbigående eller varige udfordringer relateret til helbred, arbejdsløshed, økonomi eller andre forhold, vil inkluderende tiltag og indsatser støtte forældrenes ressourcer og medvirke til at ekskluderende processer ikke slår igennem i forhold til børnene.
Det siger forskningen om inklusion og eksklusion
Inklusion og eksklusion som menneskelig praksis forekommer ikke alene på dagtilbuds- og skoleområdet. Tværtimod afspejler konsekvenser af inklusion og eksklusion sig i alle menneskelige praksisfællesskaber for børn, unge og voksne.
Skåret ind til benet er inklusion og eksklusion relateret til det faktum, at børn, unge og voksne som individer går i børnehave, skole og gennem relationer knyttes til andre i samfundets tilbud om læring og uddannelse mv. I møderne mellem individ og samfundets institutioner kan f.eks. diagnoser blive afgørende for det pædagogiske tilbud.
I UC SYD ved vi, hvordan diagnoser påvirker inkluderende indsatser. Vi kender de udfordringer, der kan være i det inkluderende forældresamarbejde, og vi ved hvilke elementer, der forudsætter inklusion - f.eks. at forældre som vigtige aktører inddrages i beslutninger om deres børn og unge. Viden på området dokumenterer betydningen af at inddrage de aktører, der er berørt af diagnosticering og dermed indsatser for inklusion - f.eks. børn, unge og forældre.
Teamsamarbejde med børneperspektiv
Den grundlæggende forudsætning for at lykkes med inklusion er, at professionerne samarbejder i de teams, der har ansvaret for børns og elevers trivsel og læring. Betydningen af teamsamarbejdet for en vellykket inklusion er dokumenteret i flere forskningsprojekter.
Vi ved f.eks. at samarbejdet omkring specialpædagogiske opgaver i dagtilbud, skole, SFO, klub og dagbehandlingstilbud . bedst varetages, når arbejdet planlægges, gennemføres og evalueres i samarbejde.
Det gælder ikke mindst samarbejdet mellem pædagoger og lærere. Her ved vi nu, at det er afgørende at indtage et børneperspektiv for at få blotlagt nuancerne i de relationer mellem børn og voksne, der - uanset om de er synlige eller usynlige - har og får afgørende betydning for læring og trivsel.
Ledelse af inkluderende indsatser
På ledelsesområdet kender vi de elementer, der støtter ledelsen af inkluderende indsatser i skolens komplekse virkelighed. Inkluderende indsatser kan kun lykkes, når ledelsen inddrager de forskellige aktører som medarbejdere, forældre og ikke mindst børn og unge aktivt, og at de er med til at beslutte de værdier, der skal være gældende for de veje, skolen ønsker at gå.
Sammen med fem europæiske lande og Det syddanske EU kontor har vi udviklet det europæiske inklusionskompas, der er et ledelsesværktøj til ledere på skoler og uddannelser, der ønsker at arbejde med bedre inklusion - fra elever til bestyrelse.
Vi ved også, at forskellige former for skoleledelse har betydning for, hvordan inklusion implementeres, og hvad det betyder for den enkelte skole.
Modsatrettede dynamikker
Når det gælder andre skoleformer som f.eks. de frie skoler og efterskoler og produktionsskoler ved vi, at almen- og specialpædagogiske processer støtter de unges udvikling: Men samtidig også, at der i forhold til pædagogiske og sociale processer opstår modsatrettede dynamikker blandt de unge, der bliver betydningsfulde for, i hvilket omfang der etableres lærende, bærende og inkluderende fællesskaber.
Fastholdelse med mentorordninger og teamprocesser
Fra deltagelse i internationale projekter f.eks. i ERASMUS sammenhæng ved, vi at indsatser for mere inklusion ikke kun er nødvendig i Danmark, men at vi deler udfordringer på eksempelvis lærerområdet med mange andre lande i Europa, når det handler om at fastholde nyuddannede lærere.
Fra et internationalt projekt om fastholdelse af nyuddannede lærere har vi dokumenteret betydningen af, at der på skolerne etableres mentorordninger og teamprocesser, der understøtter både faglige, didaktiske og kollegiale processer
Det skal vi vide mere om
Virkeligheden udvikler sig hele tiden. Derfor opsøger vi hele tiden de videnshuller, der er relevante for inklusion og eksklusion. Det er f.eks. kendt, at mobning har konsekvenser for børne- og voksenfælleskaber overalt i vores samfund. Det fører til eksklusion og selveksklusion, så hvad er omfanget, og hvordan påvirker et fænomen som mobning i cyberspace det skolefravær, der er et voksende problem på landets grundskoler og ungdomsuddannelser?
Et andet vigtigt felt at udvikle viden omkring er, hvordan ny teknologi kan støtte og innovativt bidrage til inklusion i relation til både læring og trivsel f.eks. ved brug af såvel software som hardware.
Herudover har vi viden og know how til innovativ udvikling af materialer, som f.eks. brætspil, elektronisk vidensformidling og udformning af digitale værktøjer, der støtter eksempelvis didaktiske processer vedrørende inklusion.
Det er eksempler på forskningsfelter, som vi i UC SYD Forskning er interesseret i at udvikle ny viden omkring i samarbejde med andre forskere inden for forskellige områder kommunalt, regionalt, nationalt og internationalt.
Relateret viden
Signalement af specialpædagogisk faglighed - en undersøgelse af pædagogers varetagelse af specialpædagogiske. Madsen, B., Brøndsted, C., Larsen, D., Nielsen O.S. & Quvang, C. (2017). UC SYD
Fra problem til pointe – om PPR og andre resursepersoners understøttelse af lærere og pædagogers teamsamarbejde omkring inklusion, side 49 – 63. Quvang, C. (2016) I: Liv i skolen; Udsathed i skolereformens kontekst. Nr.2. 2016. 18 årgang. VIA.
Inklusion – fra uddannelse til praksis – fra metoder til måder at tænke på, side 313 – 354. Quvang, C. (2015) i: Mogens Sørensen (red). Skole og fritidspædagogik. Akademisk Forlag.
Inkluderingshåndbogen – udvikling af læring og deltagelse i skoler og andre sammenhænge. Booth, T. & Ainscow, M. (2015) 3.udg. Oversat og bearbejdet af Christian Quvang & John Willumsen. Esbjerg: UC SYD.
Inklusion i praksis på Tåsingeskolen. Christian Quvang & Filmkompagniet. (2013). En DVD film produceret og udgivet for UVM & Tips og lottomidler.
Man skal handle før mælken bliver sur. Forskningsrapport vedr. en undersøgelse af den professionelle indsats’ betydning for inklusion i KRYDS feltet mellem særlige og almene behov. Nielsen, A. og Quvang, C. (2011). Socialstyrelsen og UC SYD.
Kontakt
Har du spørgsmål, er du meget velkommen til at kontakte os.