Gå til hovedindhold

Fritidspædagogen som brobygger og trivselsaktør (6-18 år)

Er du fritidspædagog og ser du dig selv som trivselsaktør og brobygger i børnenes og de unges liv?

Fritidspædagogen indgår indgå i samarbejde med de mange forskellige, relevante aktører, i og omkring børnene og de unge i den fritidspædagogiske praksis. På dette modul arbejder du med hvordan du kan blive bedre til at forstå og agere i spændingsfeltet mellem almen-, social- og specialpædagogik. Du vil også arbejde med, hvordan du kan skabe gode betingelser for, at børnene og de unge er aktive deltagere i egne og andres livsarenaer.

På modulet får du indsigt i at:

  • Forstå forskellige typer af udsatheder, som du i dag kan møde i din fritidspædagogiske praksis
  • Arbejde med at forebygge, at børn og unge placeres i udsatte positioner
  • Reflektere over dit særlige arbejde i spændingsfeltet mellem almen-, social- og specialpædagogik
  • Reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer, når man fungerer som brobygger og trivselsaktør mellem børnenes og de unges mange forskellige livsarenaer
  • Indgå i samarbejde med og tage ansvar for de mangefacetterede samarbejdsrelationer, der følger med den fritidspædagogiske hverdag
Hvem henvender modulet sig til?

Modulet er relevant for dig, der er pædagog inden for 6-18-års området i fritidspædagogiske rammer som fx SFO, fritidsklub, ungdomsklub eller ungdomsskole.

Samt for dig, der har andre former for særlige opgaver og ansvar ift. arbejdet med børn og unge i fritidspædagogiske rammer. Du kan fx være boligsocial medarbejder, præst eller bibliotekar.

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet en kort videregående uddannelse på niveau med en erhvervsakademiuddannelse eller en akademiuddannelse, som f.eks. administrationsøkonom, miljøteknolog eller akademiuddannelse i beskæftigelse.
En professionsbacheloruddannelse eller universitetsbachelor giver dig derfor også adgang til modulerne på diplomniveau.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står i Studieordningen

Læringsmål:

Den studerende

Viden:

· kan reflektere over og håndtere valg og etiske dilemmaer i relation til barnet eller den unges mange livsarenaer og agere vejledende, omsættende og oversættende i forskelligartede kryds-pres.

· har viden om klassisk og ny udsathed og pædagogens rolle ift. at forebygge, at børn og unge placeres i udsatte positioner.

· kan perspektivere fritidspædagogik i samtid og i forhold til samfundsmæssige tendenser.

· kan reflektere over fritidspædagogens arbejde i spændingsfeltet mellem almen-, social- og speci-alpædagogisk.

· har indsigt i betydningen af fritidspædagogen som brobygger og trivselsaktør, der kan bidrage til at skabe sammenhængskraft i børnenes/de unges liv.

Færdigheder:

· har forståelse for og kan skabe betingelser for, at børnene og de unge er aktive deltagere i både egne og andres livsarenaer.

Kompetencer:

· kan påtage sig ansvar for og indgå i samarbejde med relevante aktører i egen praksis (som fx skole, forældre, andre fritidstilbud, socialrådgiver, politi, misbrugskonsulenter og civilsamfund) i overensstemmelse med lovgivningsmæssige og organisatoriske rammer.

Hvilken bedømmelsesform benyttes på modulet?

På modulet bliver du bedømt ved en intern prøve.

Tilmeld dig her

Fritidspædagogen som brobygger og trivselsaktør (6-18 år)

Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information

Modulet udbydes ikke i øjeblikket. Kontakt eventuelt den uddannelsesansvarlige.