Gå til hovedindhold

UC SYD Efter- og videreuddannelse

Praktiklærer i grundskolen. Vejledning og skolens organisatoriske virkelighed

På dette modul, vejledning og skolens organisatoriske virkelighed, arbejdes der med professionsidentitet, dimensioner i lærerrollen i skolens organisatoriske virkelighed og hvordan man som meduddanner kan udvikle lærerstuderendes kompetencer til at agerer i skolens mange forskellige arenaer og samarbejdsrelationer.

Det får du indsigt i på dette modul:

  • hvordan du som praktiklærer kan vejlede de lærerstuderende om skolens organisatoriske virkelighed, herunder teamsamarbejde, forældresamarbejde samt samarbejde på tværs af professioner og institutioner.
  • viden om professionsidentitet, dimensioner i lærerrollen og hvordan du sammen med de lærerstuderende kan arbejde med at udvikle dem i praktikperioden
  • samarbejde med lærerstuderende om planlægning, gennemførsel og evaluering af teamsamarbejde, forældresamarbejde og tværprofessionelt samarbejde
  • hvordan du kan rammesætte refleksive læreprocesser for de lærerstuderende om skolens organisatoriske virkelighed, professionsidentitet og dimensioner i lærerrollen
  • kunne vejlede og bedømme lærerstuderende i praktik med fokus på de lærerstuderendes kompetence til at agere i og reflektere over lærerrollen i skolens organisatoriske virkelighed
  • vejledning og bedømmelse af lærerstuderende i praktik med fokus på den lærerstuderendes undervisningskompetence
  • I forløbet ligger der 2 gange undervisning på enten campus Aabenraa eller campus Esbjerg. Ud over den fælles undervisning vil der være tilbud om vejledning på skolerne med udgangspunkt i den konkrete som du/I er i.
Hvem henvender modulet sig til?

Lærere som skal have lærerstuderende i praktik

Adgangskrav

For at blive optaget på modulet skal du som minimum have afsluttet læreruddannelsen.

Derudover forudsætter optagelse på diplomuddannelserne mindst to års relevant erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse.

Har du andre eller tilsvarende forudsætninger, kan du optages på baggrund af en individuel kompetencevurdering. Læs mere om individuel kompetencevurdering.

Det står der i studieordningen

Læringsmål

Den studerende

  • have viden om professionel dømmekraft og indsigt i vidensformer i relation til egen professionsudøvelse
  • have viden om voksnes læreprocesser og vejledning af lærerstuderende
  • have indsigt i skolens uddannelseskultur, herunder skolen som uddannelsesorganisation i samspil med professionshøjskolen
  • have viden om lærerfaglighed i relation til samspillet mellem undervisningsfag og lærerens grundfaglighed.
  • kunne reflektere over professionsidentitet i samarbejdet med lærerstuderende og undervisere fra professionshøjskolen
  • kunne understøtte de lærerstuderendes refleksioner over pædagogiske og didaktiske problemstillinger samt deres indbyrdes samarbejde i praktikgruppen
  • kunne planlægge, gennemføre og evaluere undervisning i samarbejde med de lærerstuderende og undervisere fra professionshøjskolen
  • kunne understøtte de lærerstuderende i at identificere og analysere elevers deltagelse i og udbytte af undervisning.