Publiceret:
Flere unge lærere finder omstillingen fra studerende til færdiguddannede vanskelig. Og det betyder, at nogle nyuddannede lærere ikke engang holder et år i de danske folkeskolers klasselokaler.
At nyuddannede lærere flygter fra folkeskolen er ikke kun en udfordring i Danmark: Det er en udfordring flere steder på det europæiske kontinent. Men hvad skal der til for at holde på lærerne?
Det spørgsmål undersøgte forskere fra UC SYD – i samarbejde med forskere fra fire andre uddannelsesinstitutioner i Europa – i årene 2013-2016.
Resultaterne af teamets arbejde får nu spalteplads i det internationale lærer-medie School Education Gateway.
Det er en glad og overrasket Per Holst-Hansen fra UC SYD, der deltog i projektet, som fortæller:
- Det er et stykke tid siden, at vi satte det sidste punktum i projektet, så det overrasker mig virkelig, at de (School Education Gateway, red.) fremhæver Retain-projektet nu.
- Men jeg glæder mig rigtig meget over, at vores resultater bliver ved med at være brugbare og har fanget deres opmærksomhed, fortsætter han.
Velprøvet og ligetil
Ifølge School Education Gateway er Retain-projektet et godt eksempel på velprøvede og håndgribelige værktøjer, som skoler med fordel kan anvende til at skabe et arbejdsmiljø, der fastholder nyuddannede lærere.
- Hvis skolerne vil lykkes med at holde på lærerne, er det vigtigste, at de arbejder hen mod at skabe et miljø, der er involverende og inkluderende. Og det kan de blandt andet gøre med inklusionskompasset for bare at nævne ét redskab fra Retain-værktøjskassen, siger Per.
Du kan læse School Education Gateways artikel om Retain-projektet her.
Om Retain
- Fem lande har deltaget i projektet. Foruden Danmark deltog landene Belgien, England, Tyrkiet og Spanien.
- Projektet er udviklet i samarbejde med 25 skoler i Europa.
- Vil du vide mere om Retain-projektet og værktøjerne, kan du læse mere på Retains eget website.