Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

Ny bestyrelse på Syd- og Sønderjyllands største uddannelsesinstitution, UC SYD

I dag er UC SYDs nye bestyrelse samlet for første gang, og de 15 medlemmer har konstitueret sig med Jesper Frost Rasmussen, borgmester i Esbjerg Kommune, som formand, og Mie Vode Moll, forkvinde for Dansk Socialrådgiverforening, Region Syd, som næstforperson.

Publiceret:

En ny fireårig bestyrelsesperiode er netop trådt i kraft, og UC SYDs nye bestyrelse bestående af 15 personer valgt fra kommuner, region, fagbevægelse, grænsesamarbejdet, SDU, studerende og medarbejdere på professionshøjskolen samt fire pladser ved selvsupplering har i dag tiltrådt arbejdet. Første handling i bestyrelsen har været at finde et forpersonskab. En enig bestyrelse har peget på Jesper Frost Rasmussen som forperson og Mie Vode Moll som næstforperson.

- Den tidligere bestyrelse har vedtaget en flot strategi, som kommer til at danne grundlaget for arbejdet de kommende år, og som forperson vil jeg sikre, at alle stemmer bliver hørt, siger Jesper Frost Rasmussen og fortsætter.

- For vi står over for udfordringer med mindre ungdomsårgange og en øget fraflytning, og derfor er en af de største opgaver at sikre, at vi på trods af det også fremover kan sikre kvalificeret arbejdskraft til hele Syd- og Sønderjylland.

Masser af potentiale
Forpersonskabet er dog enige om, at der er mange spændende ting i vente de kommende år.

- Vi skal sikre en god synergi fra den nylige reform for professionsområdet, for det vil være med til at sikre en øget praksisnærhed for de studerende, vi har på UC SYD, hvilket aftagerfeltet gerne skal opleve som dygtige dimittender af høj kvalitet, forklarer Mie Vode Moll.

Næstforpersonen peger også på, at gode uddannelser kan være med til at sikre, at færre forlader deres professioner efter endt uddannelse, og at både normal efteruddannelse og den nye kandidatuddannelse, professionsmasteren, bliver et værktøj til at understøtte dette.

Bestyrelsens sammensætning

Udpeget af Region Syddanmark og kommunalbestyrelserne i regionen i forening:

  • Mette Bossen Linnet, regionsrådsmedlem, Region Syddanmark
  • Mads Skau, borgmester, Haderslev Kommune  

Udpeget af Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH):

  • Mie Vode Moll, regionsforkvinde, Dansk Socialrådgiverforening
  • Jacob Bøegh, Socialpædagogerne
  • Anja Skovgaard, Dansk Sygeplejeråd

Udpeget af det danske mindretal syd for grænsen (Sydslesvigsk Forening):

  • Anke Spoorendonk, fhv. minister

Udpeget af Syddansk Universitet:

  • Hanne Søndergaard Birkmose, dekan for det Samfundsvidenskabelige Fakultet, SDU 

Udpeget af de øvrige bestyrelsesmedlemmer ved selvsupplering:

  • Gudrun Kirk Petersen, direktør for gymnasierne på Rybners
  • Jesper Petersen, medlem af Folketinget
  • Jesper Frost Rasmussen, borgmester, Esbjerg Kommune
  • Peder Juelsgaard Madsen, adm. direktør, Hotel Koldingfjord 

Valgt af og blandt de studerende ved professionshøjskolen:

  • Jimmi Askgaard, pædagogstuderende
  • Sofie Paarup Nissen, pædagogstuderende

Valgt af og blandt medarbejderne ved professionshøjskolen:

  • Selma Krunesic, I-sikkerhedskonsulent, fællesområdet
  • Signe Elmstrøm, lektor, pædagoguddannelsen 

Pressefotos