UC SYD gør det igen: Lektor vinder fornem pris fra Novo Nordisk Fonden

Lektor Jens Henrik Jørgensen fra UC SYD har modtaget Novo Nordisk Fondens pris på 250.000 kr., der gives til naturfagsundervisere på læreruddannelsen.

To år i træk er UC SYD løbet med forsknings- og uddannelsesministeriets flotte undervisningspris og i dag slog Syd- og Sønderjyllands største uddannelsesinstitution så til for anden gang i træk, da Novo Nordisk Fonden uddelte fornemme priser til naturfagsundervisere. Sidste år modtog lektor Ida Guldager fra pædagoguddannelsen prisen – i år er det lektor Lars Henrik Jørgensen fra læreruddannelsen på UC SYD Haderslev, der får den flotte hæder.

Lars Henrik Jørgensen fik prisen overrakt onsdag aften på Danmarks største naturfagskonference, Big Bang, i Odense. Blandt gæsterne var institutchef for Skole på UC SYD, Dorthe Kingo Thruelsen, der naturligvis havde taget turen til Odense for at klappe med, da Lars Henrik Jørgensen skulle på scenen for at modtage prisen.

- På læreruddannelsen er vi meget stolte over, at Lars Henrik modtager Novo Nordisk Fondens pris for sin fremragende undervisning. Lars Henrik er en mester i at skabe et positivt læringsmiljø, hvor studerende føler sig trygge ved at deltage aktivt og stille spørgsmål. Det samme gør sig gældende i samarbejdet med skolerne, hvor Lars Henrik formår at motivere og engagere uddannede lærere til at arbejde undersøgende og eksperimenterende med egen undervisning, siger Dorthe Kingo Thruelsen.

Høj standard i undervisningen
Novo Nordisk Fondens pris gives til undervisere på læreruddannelsen med det formål at anerkende og synliggøre en særlig indsats med at uddanne og kvalificere landets fremtidige naturfaglige grundskolelærere – en beskrivelse, der i den grad passer på Lars Henrik Jørgensen.

- Lars Henriks tilgang til undervisning er helhedsorienteret og eksperimenterende. Han sikrer, at alle aspekter af faget dækkes omhyggeligt samtidig med, at han skaber sammenhæng og forståelse for de studerende. Lars Henrik bruger naturvidenskabelig historie som anledning til diskussioner om videnskabsetik, fejlslagne teorier og skiftende paradigmer og hvordan dette kan bruges til at fremme kritisk tænkning hos eleverne. Hans narrative tilgang viser, hvordan videnskaben har udviklet sig over tid, og hvordan videnskab har påvirket samfund og kultur gennem tiden. Dette bidrager til at de studerende kan få erfaringer med, hvordan man kan undervise i, hvordan videnskab er indlejret i vores dagligdag og samfundet som helhed. Det fremmer dyb læring og forbereder de kommende naturfagslærere til at levere en høj standard af undervisning i klasseværelset, siger Dorthe Kingo Thruelsen.

Den 57-årige prismodtager har undervist på læreruddannelsen siden 1996 og har i mere end 20 år haft sin daglige gang på UC SYDs campus i Haderslev. Erfaringen er altså stor, men det er nu alligevel første gang, at Lars Henrik Jørgensen modtager så flot en anerkendelse for sit arbejde.

- Jeg er beæret over at modtage prisen og blev noget overrasket, da jeg vendte hjem fra ferie til en mail med beskeden om, at jeg er modtageren, siger Lars Henrik Jørgensen, der sammen med æren modtager 250.000 kr. De 50.000 kr. er en personlig pris, mens resten af beløbet tilfalder UC SYD og skal anvendes til udvikling af den naturfaglige undervisning for eksempel indkøb af eksperimentelt udstyr, ekskursioner, opgradering af lokaler/inventar eller udviklingsprojekter.