Gå til hovedindhold

Emilie er vild med hverdagen som lærer

Emilie er startet i sit første job som lærer, og selvom hverdagen kan være udfordrende, så ser hun altid tilbage på arbejdsdagen med et smil og glæder sig til den næste. Med i sin bagage har Emilie nemlig en god praktik og vigtige redskaber fra uddannelsen – og det har forberedt hende på mødet med sit første job.

Publiceret:

Det er ikke længe siden, at Emilie fik eksamensbeviset i hånden på UC SYD i Esbjerg og kunne kalde sig lærer. Kort tid efter startede hun i sit første job på en folkeskole i Nørre Nebel, hvor hun nu har arbejdet siden sommeren 2018. 

Overgangen fra uddannelse til første job kan være udfordrende, men Emilies start i praksis har været god.  

- Generelt så synes jeg, at jeg har haft en rigtig god start ude i praksis. Jeg har ikke oplevet det her praksischok. Og det tror jeg ikke, jeg har, fordi jeg har haft en god praktik, som har været afgørende for, at man oplever forskellige cases og forskellige ting, som man ikke lærer om, når man sidder på en skolebænk, siger Emilie.

Udfordringer løses med redskaber

På læreruddannelsen er man i praktik tre gange i løbet af studietiden. Særligt Emilies tredje praktikforløb var godt. Her fik hun masser af ansvar og prøvede at varetage en klasse alene.

Min sidste praktik har været sindssygt god. Det her med at komme ud selv så man føler, at man kan varetage et job. Det er fedt.

Emilie Marie Nielsen, færdiguddannet fra læreruddannelsen UC SYD

Emilie er klasselærer og underviser også i dansk og kristendom. Det er fag, som hun har læst på uddannelsen, og det giver hende ballast og får hende til at føle sig selvkørende. Dog kan fag som billedkunst og historie være udfordrende, for det er hun ikke uddannet i.

- På læreruddannelsen er jeg klædt godt på til klasserumsledelse og undervisningskompetence, og derfor klarer jeg mig også igennem de fag, hvor jeg ikke har en fagfaglig rygsæk, supplerer Emilie.

Emilie læreruddannet

Læreruddannelsen klæder dig på til praksis

Det er dog ikke uden udfordringer at starte i sit første job. Emilie husker særligt sin første uge som klasselærer. Eleverne var rykket fra forskellige skoler og samlet i en klasse – hendes klasse. De var spændte og nervøse, og det blev til sidst for meget for en elev, der kastede op midt i klasselokalet.

- Wow, det har jeg bare overhovedet ikke lært noget om på læreruddannelsen”, var Emilies første reaktion. Men alligevel løste hun hurtigt situationen. ”For man lærer at håndtere alle udfordringer - også dem som man ikke får undervisning i, fortæller Emilie. Gennem uddannelsen får man redskaber, der klæder en på til praksis.

- Selvom man står derude og mangler noget erfaring, så har man alligevel en eller anden måde at agere på og klare de her udfordringer. For læreruddannelsen har givet redskaber,” siger hun og fortsætter: ”Jeg har lært nogle strategier, og jeg har kompetencer, som jeg har fået fra uddannelsen, så jeg kan løse de situationer, jeg kommer ud for.”