Publiceret:
Isabella flyttede fra København til Esbjerg for at starte på drømmeuddannelsen
- det var noget af et spring
Fakta
Isabella Line Jørgensen er 28 år og læser til laborant på UC SYD i Esbjerg.
Som tilflytter til Esbjerg fra København har Isabella taget noget af et spring for at starte på sin drømmeuddannelse.
- Jeg har prøvet forskellige uddannelser af, men nu ved jeg, hvad jeg skal, fortæller Isabella.
Isabella har diagnosen: Skizofreni.
- Selv hvis man har en psykisk lidelse, så tror jeg på, at man skal springe ud i sine drømmeuddannelse. Fordi du kan virkelig overraske dig selv og andre i forhold til, hvad du egentlig kan opnå.
Hvorfor har du valgt at uddanne dig til laborant?
Der har været noget vej herhen. Jeg kommer fra en familie, hvor vi altid har arbejdet med mennesker. Derfor troede jeg også, at det var den vej, jeg skulle. Jeg begyndte først på pædagogseminariet i København. Men det var ikke rigtig mig.
Da jeg så flyttede til Jylland med min kæreste, begyndte jeg på SOSU-uddannelsen, men det var bare heller ikke helt det, jeg skulle, så derfor droppede jeg ud igen.
Efterfølgende brugte jeg noget tid på at finde ud af, hvad jeg så ville. Men efter samtaler med kommunale studievejledere fik jeg øje på laborantuddannelsen.
Hvordan oplever du hverdagen på din uddannelse?
På laborantuddannelsen er der to undervisningsformer. Der er klasseundervisning og så er der laboratoriedage.
Vi har rigtig meget matematik og udregning af forskellige kemikalier, biologi og kemi i klasseundervisningen. Og efterfølgende tager vi vores udregninger med i laboratoriet.
Normalt er man i grupper i laboratoriet, men indimellem er der også individuelle sessioner.
Vi er et lille hold, så vi er også meget tætte og har et godt studiemiljø. Vi har en gruppechat online, og ellers hjælper vi også bare hinanden alt det vi kan og kommer med gode råd og tips og tricks til vores lektier og opgaver.
Hvordan er forholdet til dine undervisere?
Forholdet til underviserne på uddannelsen er rigtig godt. Vores undervisere meget lyttende. De bekymrer sig om os og går op i, at vi ikke har for meget fravær. Det hjælper os også, hvis vi ikke forstår teorierne, selvom de allerede har forklaret det hele op på tavlen.
Og når vi laver opgaver, så er de rigtig gode til at sætte sig ned ved siden af dig og forklare tingene eller henvise til en bog, hvis du har spørgsmål.
De sætter sig ind i, hvordan man har det – både på studiet og i privatlivet.
Hvordan oplever du sammenhængen mellem teori og praksis på din uddannelse?
Alt hvad vi lærer i klasseundervisningen, bruger vi på at forberede os til at bruge i laboratoriet. Når man så skal i laboratoriet, så prøver man den teori, man har lært. Sådan, at man også får det lidt i hænderne, så derfor er der stor sammenhæng imellem teori og praksis.
Hvad er det vigtigste at vide, før man begynder på laborantuddannelsen?
Man skal vide, at det er en meget naturvidenskabelig baseret uddannelse, så man skal kunne lide matematik, biologi og kemi. For det går meget af vores tid med at beskæftige os med.
Hvad drømmer du om at bruge din uddannelse til?
Jeg drømmer om at arbejde med medicin, når jeg er færdiguddannet – måske fordi jeg selv har haft gavn af medicinsk behandling på grund af min diagnose, så ved jeg også, hvor stor en forskel, det kan gøre i et menneskes liv at have adgang til den medicin, de har brug for.