Publiceret:
Jesper Andersen arbejder som pædagogisk assistent på Dalby skole. Han blev færdig på PAU i 2016 og har fået nye værktøjer med tilbage på arbejdspladsen.
Dalby byder velkommen med vinterens første sne. Jesper tager venligt imod ude på parkeringspladsen og viser indenfor. Jakken hænges op på lærerværelset, før det er tid til at gå ind i 4.a til danskundervisning.
Dagens undervisning byder på digte og nye ord. Jesper går rundt og hjælper, hvis der er nogen, der har brug for det. Han er primærpædagog i 4.a og 4.b, og han arbejder med deres trivsel i klassen. Om eftermiddagen arbejder han i skolefritidsordningen.
Nogle af eleverne er meget aktive i undervisningen, og Jesper sørger for at rose deres indsats. Så ved de, at deres indsats er værdsat.
Jesper Andersen er primærpædagog for 4.a og 4.b på Dalby skole. Han er 47 år, uddannet smed og har arbejdet med salg og logistik i mange år. Efterfølgende arbejdede han med børn og unge, og kom aldrig rigtig tilbage til sin håndværkeruddannelse som smed. Han fik arbejde på Dalby skole, hvor han med sin chef aftalte, at han kunne tage den pædagogiske assistentuddannelse på UC SYD i Kolding.
Vikartime
Roen, der før herskede i 4.a, har stillet sig i baggrunden: Jesper har en vikartime i 1.c. Det er en anderledes arbejdsopgave at have 20 mere eller mindre urolige unger at holde styr på alene. Han har på PAU fået nogle værktøjer med om klasserumsledelse, didaktik og pædagogik, som han bruger til at bevare ro og orden uden at være negativ eller råbe højt. Hvis der bliver for meget larm, rækker Jesper hånden i vejret. Det betyder, at børnene skal gøre det samme og være stille.
Før han tog PAU, kunne han godt stå og famle i nogle situationer, som han nu har den rigtige viden til at løse. Han føler, at det giver en bedre hverdag, når man ikke skal bruge så mange kræfter og så meget tid på at finde de rigtige løsninger. Nu har han løsningen lige ved hånden og let tilgængelig.
Matematik i 4.a
Vikartimen er slut, og Jesper skal være med til matematik i 4.b. De lærer om division og har nogle opgaver, der skal løses. Jesper hjælper med at få dem i gang med opgaverne og er til rådighed, hvis de har brug for hjælp. En af eleverne har specielt svært ved matematik, så Jesper bruger mere tid på at hjælpe ham i gang med og igennem opgaverne.
Jesper oplever, at man tit får nogle gode forhold til børnene, hvor det bliver nært og betyder noget. Hvor man oparbejder en god relation til dem, og man mærker at det spænder rigtig godt, og de virkelig har brug for en.
Udeliv
Jesper har et profilfag, udeliv, med en kollega, og de har nogen og 30 børn på holdet. De har lavet et projekt, der hedder insekthotel, hvor børnene kan komme ud i naturen og arbejde med forskellige materialer. I forbindelse med det nye fag har de lavet en YouTube-kanal, Udeliv Dalby skole, hvor de kan lægge videoer op om projekterne. Nu er de ved at lave en opgave, hvor de skal tage billeder af dyr i skoven med vildtkameraer.
Gode råd
Til slut har Jesper nogle gode råd til nuværende og nye studerende.
Pædagogisk assistentuddannelsen
Overalt i vores institutioner er der brug for pædagogiske assistenter, der kan skabe en spændende og meningsfuld hverdag for børn, unge og voksne i tæt samarbejde med andre faggrupper. Skal det være dig?