I mit arbejde som specialist hos Kolding Kommunale Tandpleje har jeg mange forskellige kasketter på dagligt. Den ene er HR-delen, hvor jeg sidder med alt i forbindelse med personale for hele tandplejen. Her navigerer jeg i ansættelser, fratrædelser, ferieberetninger, sygemeldinger, barsler, rekruttering og en masse andet. I den anden del assisterer jeg overtandlægen i administrative opgaver. Det er bl.a. tilbagevendende opgaver såsom at lave ledelsesinformationer, sygefraværsstatistikker og andre analyser som udføres hver måned.
Mit arbejde indebærer også opgaven som tovholder på kvalitetsovervågning og arbejdsmiljø. Når der er nye større projekter, som ligger indenfor mit felt, tiltræder jeg som projektkoordinator - eks. da vi skulle flytte store dele af tandplejen til en ny lokation, hvilket krævede meget koordinering med IT og de andre samarbejdspartnere.
Det, der motiverer mig allermest ved mit arbejde, er, at jeg kan hjælpe medarbejderne, når ingen andre kan. Dét, de synes, er utrolig forvirrende og svært at finde rundt i, har jeg styr på – eller får styr på, og så kan jeg hjælpe dem. Der er ofte meget jura og andre retningslinjer, der skal overholdes, og her har jeg svaret, eller også ved jeg, hvem jeg skal tage fat i for at få svaret.
Der er rigtig mange bolde, der hopper op og ned på mit bord hele tiden, og det gør det utroligt spændende at gå på arbejde, men det er også det sværeste ved jobbet. Jeg skal hele tiden holde det kølige overblik, så jeg kan jonglere med de mange bolde samtidig med, at jeg bliver forstyrret af andre småting – for de forstyrrelser er der hele tiden. Og så er det enormt vigtigt, at man kan prioritere sine arbejdsopgaver og skabe struktur, ellers er det svært at holde hovedet over vandet.
Jeg har fået et kæmpe netværk. Og det skyldes, at jeg har armene ude i mange afdelinger og snakker med mange forskellige – IT-folk, faginstallatører, diverse styrelser, lønafdelinger mm. Man skal ikke være bange for at spørge i et job som mit eller være for genert til at ringe rundt. Vi ved ikke alt, når vi er færdiguddannede, og vi er ikke færdige med at lære. Og nu ved folk godt, hvem ’Tina fra Tandplejen’ er, når jeg ringer. Jobbet indebærer en høj grad af tværligt samarbejde med andre sparringspartnere både eksternt og internt. Her lærer man hurtigt at anerkendelse af andres arbejdsopgaver og tid er nøglen frem for et godt samarbejde.
Lige nu ser jeg min fremtid her hos Tandplejen. Jeg er rigtig glad for mit arbejde, og det udvikler sig hele tiden – og så længe det fortsætter sådan, er jeg her. Måske jeg så finder på at tage en diplomuddannelse på et tidspunkt. Det må tiden vise.
Administrationsbachelor
På administrationsbacheloruddannelsen på UC SYD giver vi dig kompetencerne til at arbejde med hele paletten af administration. Du lærer at koordinere, kommunikere og samarbejde, sætte projekter i søen og styre dem sikkert i havn.