Fagspecifikt kursus om selvskade og spiseforstyrrelser
På UC SYD kan du nu komme på et kursus om selvskade og spiseforstyrrelser målrettet medarbejdere som arbejder inden for den social- og specialpædagogiske praksis.
På dette fagspecifikke pædagogisk kursus og bliv bedre til at møde, forstå og arbejde med børn, unge og voksne, som udviser selvskadende adfærd og/eller har en spiseforstyrrelse.
Du vil lære, hvordan vi forstår selvskade og spiseforstyrrelse, samt hvordan vi kan arbejde pædagogisk med selvskade og spiseforstyrrelser inden for en helt særlig målgruppe.
Du vil bl.a. undervises i:
- Den nyeste viden om selvskadeformer (herunder også spiseforstyrrelse), opsporing og behandling, samt viden om sociologiske, psykologiske og somatiske processer bag adfærden.
- Egen professionelle rolle og kompetenceområde i det pædagogiske arbejdet med selvskade og spiseforstyrrelse.
- Det professionelle og praksisnære samarbejde i indsatsen med og for den enkelte bruger, herunder også pårørendesamarbejde.
- Pædagogiske og psykologiske metoder og tilgange omkring og i mødet med den enkelte bruger som selvskader og/eller har en spiseforstyrrelse.
Hvem henvender kurset sig til?
Ansatte og ledige inden for social- og specialpædagogisk praksis som beskæftiger sig med personer med selvskade og/eller spiseforstyrrelser
Praktiske informationer
Læringsmål
Formål:
Dette fagspecifikke kursus er bygget op af læringsmål lånt fra den pædagogiske diplomuddannelse:
- Har viden om specialpædagogik i samtiden, herunder indsigt i såvel det formelle grundlag (lovgivning, konventioner etc.) som indsigt i de organisatoriske og samfundsmæssige betingelser (Lånt af Rs 19.19.1)
- Kan reflektere over normalitet og afvigelse samt funktionsnedsættelser og diagnosticering i den specialpædagogiske kontekst i historisk og nutidigt perspektiv (Lånt af Rs 19.19.1)
- Reflektere over sin professionelle position og selvforståelse indenfor den pædagogiske virksomhed (lånt af PD, Ob 1.)
- Mestrer at samarbejde om en læringsdifferentieret indsats, der fremmer inklusion og som rummer overvejelser i forhold til den enkelte og til netværket omkring den enkelte (Lånt af Rs 19.19.1)
- Kunne analysere, vælge og begrunde valget af pædagogisk tilgang til håndtering af konkret udfordring i pædagogisk praksis, hvor bæredygtig udvikling skal prioriteres (lånt af PD, Ob 2)
- Mestrer en pædagogisk praksis, der fremmer deltagelse, læring og trivsel for børn, unge og voksne i relevante netværk, ved brug af relevante metoder, materialer eller hjælpemidler (Lånt af Rs 19.19.2)
Datoer
Kurset bliver afholdt kl. 9.00-15.00 om mandagen følgende datoer:
2024
- 25. november
- 2. december
- 9. december
- 16. december
2025
- 6. januar
- 13. januar
- 20. januar
- 27. januar
- 3. februar
Sted
UC SYD Campus i Esbjerg, Degnevej 16, 6705 Esbjerg Ø
Deltagelsesforudsætninger
Ansatte og ledige inden for social- og specialpædagogisk praksis som beskæftiger sig med personer med selvskade og/eller spiseforstyrrelser.
Bedømmelsesform
Eksamensform: Der er ingen eksamen.
Deltagelseskrav: For at opnå et kursusbevis skal den studerende løbende deltage i formidlingsopgaver og eventuelle prøvehandlinger forbundet med undervisningen, samt have deltaget i minimum 80% af undervisningen.
ECTS-point
Dette modul giver 2,5 ECTS
Den enkelte deltager skal forvente at afsætte 13,5 timer til selvstudie under hele forløbet (herunder bl.a. forberedelse til undervisningsgangene, fx læsning og evt. udførelse af prøvehandlinger i egen praksis)
Pris
11.500 kr. i deltagerpris
Få op til 10.000 kr. årligt til videreuddannelse
Læs mere om muligheden for at søge 10.000 kr årligt til videreuddannelse. Pengene dækker deltagerbetalingen på offentligt godkendte akademi- og diplomuddannelser.
Tilmeld dig her
Pædagogisk arbejde med selvskade og spiseforstyrrelser hos mennesker med udviklingshæmning
Nedenfor kan du se hvor og hvornår, vi udbyder modulet. Tryk på + for mere information
Modulet udbydes ikke i øjeblikket. Kontakt eventuelt den uddannelsesansvarlige.