Regional matematikvejlederkonference
Regional matematikvejlederkonference 2025 – DMN SYD. Hent PDF-slides fra oplægsholdere:

- Nyt fra ministeriet - Anne Krab Harholt
- Kort nyt fra NCUM og den fælles indsats for tal og algebra - NCUM
- AI i klasseværelset. En praktisk introduktion til matematik og maskinlæring - Mikkel Kofoed
- Når brøker bøvler! - Pernille Ladegaard
- Højt begavede elever i matematik - Ole Kyed
Afgangsprøven
Læremidler i fokus
Aktiviteter til tidlig algebra

Materialet ”Aktiviteter til tidlig algebra”, som navnet antyder, er målrettet elever i indskoling.
Materialet lægger op til et undersøgende arbejde i matematik med fokus på algebra, hvor eleverne skal undersøge sammenhænge ved tal og regnearter (addition og subtraktion).
Algebra er et af de indsatsområder som både undervisningsministeriet og NCUM sætter fokus på, og aktiviteterne i materialet er i tråd med NCUM’s indsats i form af læringsspor om tal og algebra inden for grundskolen.
Find matematikken - Distance Learning through Play
Forløbet ”Find matematikken” tager sit udgangspunkt i hjemmet med ting som – forventeligt - findes i alle husstande.

Det matematiske begreb forskel behandles og eksemplificeres med udgangspunkt centralt i elevernes aktuelle hverdag.
Vi vil med dette forløb iscenesætte en legende, udforskende og fagsproglig tilgang til matematikfaglige ord og begreber.
Talblindhed, matematikvanskeligheder og tidlig indsats
Talblindhed er en meget svær størrelse, og der er hverken enighed om definitionen eller identifikationen af talblindhed blandt forskere.

Ikke desto mindre er begrebet blevet hvermandseje i de seneste år, og det har fyldt/fylder noget i matematiklærernes bevidsthed.
Især efter børne- og undervisningsministeriets forsøg på at udvikle en talblindhedstest for at kunne kortlægge omfanget af problemet i grundskolen og ”fange” de ramte elever i tide.
GeoGebra, undersøgelse og ræsonnement
Matematisk ræsonnement betragtes som en af de vigtigste kompetencer i matematikundervisningen. Ikke alene er det i sig selv et vigtigt mål for læring, det er også afgørende for at lære og forstå matematik generelt.

Forskningen viser, at GeoGebra, et program der bruges flittigt i matematikundervisning af folkeskolelærere, har et stort potentiale til at fremme elevernes matematiske ræsonnement.
Lærerne kan dog misse dette potentiale, hvis de bruger GeoGebra som et tegnings- og regningsredskab til at erstatte papir- og blyantarbejde frem for som et didaktisk værktøj til at udfordre elevernes matematiske tænkning og understøtte deres matematiske ræsonnement.