På UC SYD er vi optagede af, hvordan dagtilbuddet skaber rammer om det gode børneliv.
Langt de fleste børn i Danmark tilbringer mange af deres vågne timer i dagtilbud, hvor de fagprofessionelle har ansvar for at skabe gode, omsorgsfulde og udviklende pædagogiske miljøer.
Det er et ansvar, som kræver, at vi løbende arbejder med at udvikle og kvalificere vores viden om børns liv, leg og fællesskaber og pædagogik i dagtilbud.
Bæredygtigt og meningsfuldt forsknings- og udviklingsarbejde
Vi prioriterer derfor forsknings- og udviklingsarbejde på dagtilbudsområdet højt. Vi laver forsknings- og udviklingsarbejde i samarbejde og dialog med pædagoger, dagplejere og kommuner.
Det gør vi, fordi vi ved, at viden og nye pædagogiske tilgange bliver bæredygtige og meningsfulde, når de fagprofessionelle, ledelse, forældre, kommuner og børn har været med til at udvikle den. Når praksis er i centrum.
Vi går i dybden med vigtige temaer
Vores satsning på 0-6 årsområdet betyder, at vi laver forsknings- og udviklingsarbejde, som går i dybden med vigtige temaer som:
- hvordan den styrkede pædagogiske læreplan bliver omsat til praksis
- børneperspektiver, børnefællesskaber og leg
- pædagogik i uderummet
- musik og bevægelse i dagtilbuddet
- dagtilbuddets pædagogik og evalueringskultur
Vi skal skabe viden, som støtter professionelle voksne i at bringe deres faglighed i spil, så dagtilbuddene skaber rammerne om det gode børneliv. Derfor er det vigtigt for os, at vores forskning på dagtilbudsområdet tager udgangspunkt i de udfordringer og værdier, som professionelle voksne omkring børns liv oplever at skulle balancere i dagtilbuddets pædagogiske praksis
Line Togsverd
Docent i barndomspædagogik
Projekter forankret i forskningsprogrammer
Projekterne er primært organiseret i Forskningsprogrammet for barndomspædagogik, bevægelse og sundhedsfremme.
Her er vi optaget af at kvalificere forskningsarbejdet og UC SYD's vidensmijø i barndomspædagogik og på dagtilbudsområdet.
Overblik over forskningsprojekter på dagtilbudsområdet
Herunder kan du få et overblik over de projekter UC SYD udvikler på dagtilbudsområdet.
Leg i dagplejen
Forskningsprojektet undersøger leg i dagplejen i barnets tidlige leveår.
Leg er den dominerende praksis og fænomen i dagligdagen i dagplejen, og der foregår allerede god praksis på området. Det er dog stadig begrænset, hvor meget der er blevet forsket heri, og hvordan viden om denne praksis formidles og deles blandt dagplejere og pædagogiske assistenter med henblik på at kvalificere den yderligere.
Ambitionen med forskningsprojektet er derfor at eksemplificere, synliggøre og systematisere de kvaliteter, der er i god praksis i forhold til leg i dagplejen. Viden herom vil være relevant for dagplejere og pædagogiske assistenter som inspiration for praksis.
Projektet gennemføres med midler fra FOA og i tæt samarbejde med kommuner og adjunkter fra PAU og AMU, der uddanner dagplejere og pædagogiske assistenter.
Kontakt Christian Quvang for mere information om projektet.
Læringsmiljø i dagtilbud
Indførelsen af Den styrkede læreplan for danske dagtilbuds tilrettelæggelse af børns læring betyder, at der nu skal tages afsæt i læringsmiljøet ud fra et bredt læringsbegreb og børns perspektiv frem for i pædagogiske aktiviteter.
Begrebet læringsmiljø er ikke veldefineret i det forsknings-baserede vidensgrundlag, som daginstitutionerne kan basere deres praksis på. Dette projekt undersøger begrebet ud fra tre perspektiver: som policy begreb, teoretisk begreb og empirisk: pædagogernes forståelse af læringsmiljø i to daginstitutioner. Projektet anvender kvalitative metoder
Kontakt Lene Hørdum Sørensen, Pernille Hertzberg eller Thomas Albrechtsen.
Mestringer af faglig identitetskrise
Projektet undersøger gennem fokusgruppeinterviews pædagogstuderendes mestringsstrategier ud fra en hypotese om et mismatch mellem de initiale forventninger til mulig faglig identitet ved start på pædagoguddannelse, og den faglige identitet som ultimativt kan opnås som pædagog. Projektet anvender kvalitative metoder
Kontakt Martin Petersen.
Styrkede pædagogiske muligheder?
Projektet "Styrkede pædagogiske muligheder? En undersøgelse af implementering af ’Den styrkede pædagogiske læreplan’ på forvaltnings-, ledelses- og samspilsniveau i tre syddanske kommuner" undersøger lokale implementeringer af den styrkede pædagogiske læreplan efter ændringen af dagtilbudsloven og bekendtgørelsen om pædagogiske mål og læreplanstemaer. Projektet anvender kvalitative metoder.
Kontakt Thyge Tegtmejer, Kaare W. Nielsen, Lasse Jørgensen, Kim Jerg eller Morten Huusfeldt.
Pædagogers sundhedsfremmekompetencer
På baggrund af et casestudie i dagtilbud for børn i 3-6 års alderen, undersøger vi pædagogens professionelle handlekompetencer og hvilke didaktiske overvejelser pædagogerne gør sig som sundhedsfremmer, i forhold til bevægelse, - og hvorvidt dette afspejles i praksis? Projektet anvender kvalitative metoder.
Kontakt Pia Due eller Lasse Jørgensen
Sprog i børns legs betydning for deltagelse i børnefællesskaber
Ph.d.-projektet undersøger, hvordan børns deltagelse i leg i børnefællesskaber påvirkes af børnenes sproglige og kommunikative kompetencer. Tidligere forskning omkring børn og sprog har en tendens til at fokusere på barn-voksen interaktionens betydning, mens det med denne ph.d. er hensigten at fokusere på barnets perspektiv og synliggøre barn-barn interaktionen i den selvorganiserede leg. Projektet anvender kvalitative metoder.
Kontakt Benedicte S. Bernstorff.
Vil du vide mere?
Er du interesseet i mere information, viden eller samarbejde om projekter på dagtilbudsområdet, er du velkommen til at kontakte os.
Du er også velkommen til at læse mere om UC SYD's videnstemaer
Docent
Line Togsverd (LTOG)
Ekspert i barndomspædagogik, daginstitutioner og pædagogers faglighed og uddannelse.
Line Togsverd er optaget af børn, barndom og den pædagogik, faglighed, uddannelse og politik, der skal til for at understøtte det gode børneliv og de værdier og fællesskaber, vi værdsætter i vores demokratiske samfund.
Line er docent for Forskningsprogrammet barndomspædagogik, bevægelse og sundhedsfremme.
Forskningschef
Jesper von Seelen (JVSE)
Jesper er chef for forskningen på UC SYD og ansvarlig for at UC SYD lever op til den forskningsforpligtigelse, der følger med forskningsmidler. Bl.a. er Jesper ansvarlig for at forskningen på UC SYD lever op til gældende retningslinjer for ansvarlig forskningspraksis.