Gå til hovedindhold
  • Uddannelse
  • Videreuddannelse og kurser
  • Forskning
  • Om UC SYD

19. september, 12.30-13.15

Campus Haderslev, Lokale C001

Har vi glemt fædre, bonusfædre og deres familier og netværk i det sociale og pædagogiske arbejde?

Om arrangementet: Forskningsprojektet stiller ovenstående spørgsmål ift. inddragelsen af barnets familie og netværk. En gennemgang af samtlige sager i to kommuner (N=1298) og 75 interview viser bl.a. at ’fædrene’ og deres netværk inddrages i begrænset omfang og vi kan tale om aktive og passive fædre. De fleste fædre synes passive og det synes næsten alle mødre, fædre og rådgivere at være tilfredse med.

Måske reproducerer systemet kønsrollerne, men der er også noget med kommunikationen. En far fortæller: ”… bare fordi man ikke er en pyller-far, betyder det ikke at man ikke er emotionelt afstemt nok til at kunne tage sig af sit barn”. Projektet og de kommende forskningsprojekter rejser en række spørgsmål om inddragelse koblet til kønsroller, kønnet kommunikation, et feminiseret område, familietyper, mv. Og spørgsmålet er om det er godt nok for børnene og de unge?

Målgruppe: Alle